Birka "Sveriges första stad"
Birka var ett vikingatida samhälle som anlades år 750 på ön Björkö i Mälaren. Brukar kallas "Sveriges första stad". Redan på 1680-talet startade fornforskaren Johan Hadorph grävningar på Björkö.
- Redigerat 2022-06-15 11:09 av Carmarino

Ganska underhållande att tänka sig att vi hållit på med arkeologi där sedan 1680. Då kan man liksom utför historisk forskning på den historiska forskningen… :)
#1 Ja det är nästan så att man tror att dagens arkeologer gräver efter Handorphs fotspår idag 🙂
Annars är det intressant med Birka. Vi såg en del dokumentärer på historielektionerna i skolan.

Ja, arkeologi är roligt. Har faktiskt skaffat mig en metalldetektor och tycker det är spännande att vara ute och leta grejer med den… :)
Har aldrig varit i Birka, men det hade varit kul att se det.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Varvsplats från vikingatiden upptäckt på Birka.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
- Redigerat 2022-06-15 11:09 av Cojimar
#5: Spännande.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#6 Ja, den ön tycks vara outsinlig på fynd!
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
#7: Och den är väl dessutom inte helt utforskad heller, så det finns säkert massor kvar att upptäcka.
Så pass. Då var den inte så gammal iallafall.
Trodde den skulle vara betydligt äldre än Västerås (vår anlades år 990).
Man lär sig något nytt varje dag. 🙂
#9 Men år 750 (#0) var väl tidigare?
#10: skrev ju det, att jag trodde att den skulle vara betydligt äldre.
Vilket den inte var. Bara 240 års skillnad.
Men beror väl på hur man ser det. 🙃
#11 Okej, jag läste kanske lite slarvigt.
#12: ah, okej så pass.
Blir så ibland. 😀