Annons:
Etiketterfornborgarstorbritannienkulturerstenålder
Läst 94 ggr
Carmarino
2022-06-06 10:56

Stonehenge, England

Sommaren 1982 var jag och en kompis på semester i England och då kunde man boka en resa där man bl.a. fick besöka Stonehenge. Jag har alltid varit fascinerad av Stonehenge så när jag hade chansen så var det självklart att göra ett besök där.

Stonehenge ligger i Wiltshire i södra England, och om jag minns rätt tog det ca en timme att åka dit med buss från London.

Lite mer information om Stonehenge:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stonehenge
https://smarthistory.org/stonehenge/
https://www.english-heritage.org.uk/visit/places/stonehenge/

The History of Stonehenge for Kids
https://www.youtube.com/watch?v=wf7xwHFuH2o

Stonehenge's Richest Man | The Bush Barrow Chieftain
https://www.youtube.com/watch?v=j47p5n5rF6Yv=j47p5n5rF6Y

(Bussturen var för övrigt den som senare fortsatte till Bath, där jag tittade på The Roman Baths.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Carmarino
2022-06-06 10:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tog en del foton med min gamla analoga kamera, så kvaliteten är därefter. Såvitt jag minns var det ett avspärrningsrep runt om stenarna, så vi fick inte gå in bland dem. När jag först kom fram till stenarna tyckte jag "var det bara det här", men efter att gått några varv runt dem så började jag känna hur mäktigt det var. På något sätt kändes det som om stenarna utstrålade en enorm energi.

Det här är Stonehengegubben sett från norr. Om ni tittar noga ser ni ett "ansikte" på stenen i mitten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2022-06-06 10:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Sett från nordnordost


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2022-06-06 10:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#3

Bild 1 - Sett från sydväst
Bild 2 - Sett från sydväst - med zoom


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2022-06-06 10:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Sett från sydöst


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2022-06-06 10:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

The heel stone i nordnordost


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2022-06-06 11:43
#6

#0 Vad roligt att se dina bilder! 😍

Jag har också varit där, en underbar upplevelse!

#1 Det ansiktet missade jag! Kul!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sabah
2022-06-06 11:45
#7

Det är inga småstenar det där!! 😲 Enormt fascinerande!! Då man knappt orkar lyfta en sten i storleken av en handboll förstår man inte hur detta har gått till, hur har man först kunnat frakta dit och sedan kunnat "möblera" med dessa kolosser till stenar och framförallt hur har de fått upp de som ligger ovanpå?? 🤯


💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
2022-06-06 11:48
#8

#6: Ja, det var verkligen en upplevelse att se dem på hyfsat nära håll.
Minns inte hur vi upptäckte ansiktet, men det kan ha stått i någon broschyr eller på någon skylt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2022-06-06 11:50
#9

#7: Nej, det är riktiga bautastenar. De hade kanske hjälp av Obelix när de skulle flytta dem? 😉

Här är lite information om hur man tror det gick till:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-flyttades-stonehenge

Tyvärr finns inte programmet kvar på SVT Play längre, men det kanske kommer tillbaka.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Forskare tror att stenarna i en fornlämning i Wales flyttades cirka 25 mil österut – landvägen, för att resas i det vi känner som Stonehenge. Frågan är varför, och hur stenarna som vägde minst ett ton flyttades?
Sabah
2022-06-06 12:11
#10

#9: 👍🏻


💖🧡💛💚💙💜

Carmarino
2023-03-18 11:58
#11

På UR Play finns den brittiska faktadokumentären från 2021 "Under ytan vid Stonehenge". Det är väldigt intressant. Man tror att man hittat platsen där de som arbetade med Stonehenge-monumentet bodde.

Stonehenge mysterier har fascinerat världen i århundraden. Nu får vi följa ett team av experter som använder den senaste tekniken för att undersöka en enorm nyupptäckt ring intill hjärtat av den heliga platsen. Vi ser arkeologer använda mycket avancerad teknik för att datera konstruktionen. Det tycks som om denna gigantiska struktur, byggd för cirka 4340 år sedan, representerar kronan på verket till Stonehenge-skapelsen och troligen är det sista megamonumentet från den neolitiska perioden.

https://urplay.se/program/229303-under-ytan-vid-stonehenge


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Stonehenge mysterier har fascinerat världen i århundraden. Nu får vi följa ett team av experter som använder den senaste tekniken för att undersöka en enorm nyupptäckt ring intill hjärtat av den heliga platsen. Vi ser arkeologer använda mycket avancerad teknik för att datera konstruktionen. Det tycks som om denna gigantiska struktur, byggd för cirka 4340 år sedan, representerar kronan på verket till Stonehenge-skapelsen och troligen är det sista megamonumentet från den neolitiska perioden.
Carmarino
2023-06-05 11:48
#12

Nästa måndag, den 12 juni kl. 20.00, sänder SVT2 Vetenskapens värld, som då handlar om Stonehenge. Vet inte om det är ett nytt program eller en repris, men det är från 2023 så det verkar vara nytt.

Världen mest ikoniska stenmonument från forntiden fortsätter att förbrylla forskarna. Varifrån kommer egentligen de mäktiga blåstenarna som inte alls hör hemma i trakterna av Stonehenge? I tio års tid har ett team följt arkeologen Parker Pearson som nu kan avslöja helt nya kunskaper om vad som hände på Salisbury Plain för 5000 år sedan - och att stenarna i Stonehenge har en hittills okänd förhistoria.

Kan ses på SVT Play också, troligtvis redan på söndag 11 juni. Det är lite olika uppgifter om sändningstiden. På SVT Play står 11 juni och i tv-tablåerna står 12 juni.
https://www.svtplay.se/video/jMd2DRk/vetenskapens-varld-sanningen-om-stonehenge


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Världen mest ikoniska stenmonument från forntiden fortsätter att förbrylla forskarna. Varifrån kommer egentligen de mäktiga blåstenarna som inte alls hör hemma i trakterna av Stonehenge? I tio års tid har ett team följt arkeologen Parker Pearson som nu kan avslöja helt nya kunskaper om vad som hände på Salisbury Plain för 5000 år sedan - och att stenarna i Stonehenge har en hittills okänd förhistoria.
Carmarino
2023-06-12 05:50
#13

#12: Nu finns programmet på SVT Play.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Fornöga
2023-09-22 20:40
#14

Planerad biltunnel i Stonehenges närområde kan få Unesco att sätta upp Stonehenge på listan över hotade världsarv.


Re:tired.

Stoppa tunnelbygget i närheten av världsarvet Stonehenge.Den vädjan kommer från FN-organet Unesco, som vill att den brittiska regeringen stoppar bygget.Unesco ...
Magi-cat
2023-09-22 20:44
#15

Av alla tokiga ställen man kan komma på att lägga en biltunnel … detta tar väl ändå priset! 😡


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
2023-09-23 02:42
#16

Håller med Magi-cat. Någon måste ha haft en felkoppling i hjärnan för att komma på en så korkad idé.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
2023-09-23 09:32
#17

#14 ff BBC-artikel bland annat med karta över den föreslagna vägdragningen.


Re:tired.

Unesco wants the plans to be altered before the World Heritage Committee meets again in February.
Carmarino
2023-09-23 11:26
#18

#17: Det ser ju ut att bara vara några hundra meter mellan den tänkta tunneln och Stonehenge. Vem vet vad vibrationerna från dels bygget och dels trafiken kan göra med stenarna i monumentet. Det verkar helt otroligt korkat att ens föreslå något sådant. Illa nog med en så stor väg i närheten.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

NiklasTyreso
2023-10-07 13:09
#19

Kanske bättre om de lade tunneln lite längre bort, men Stonehenge unika plats i folks medvetande kommer nog göra att de inte kan förstöra något.

Dagens högt trafikerad landsväg ligger ännu närmare Stonehenge än vad tunneln planeras.
Det skulle vara bra att bli av med dagens landsväg bredvid Monument.

  • Redigerat 2023-10-07 13:09 av NiklasTyreso
Carmarino
2023-10-07 13:11
#20

#19: Ja, det är bara att hoppas att protesterna blir så stora att de får ändra planerna på att lägga tunneln så nära. Landsvägen är nog delvis en trafikfara eftersom många förmodligen saktar ner för att titta på Stonehenge.

När jag var där 1982 har jag inte för mig att vägen låg så nära, men jag kan minnas fel. Tyckte i alla fall att Stonehenge såg rätt litet ut när vi körde förbi på vägen dit.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • Redigerat 2023-10-07 13:12 av Carmarino
Annons:
Upp till toppen
Annons: