Arkeologi iFokus

Arkeologi

Etiketter: utgrävningarfornborgar
Läst 144 ggr
[GIKmio]
5

Edsholms borg ( södra Värmland )

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Edsholms borg är en medeltida borgsruin vid Slottsbrosundet i Grums i Värmland som uppfördes på 1370-talet av marsken Erik Kettilsson Puke. Borgen var säte för kungens fogde i Värmland, och gick sitt öde till mötes 1434 då den förstördes i Engelbrektsupproret av värmländska bönderna under ledning av Peder Ulfsson ( Roos).
Arkeologiska undersökningar av platsen gjordes i början av 1990-talet.
Foto: GIKmio

Carmarino
1

Är den restaurerad? Den ser väldigt fin ut.
Hittade man något intressant vid utgrävningarna?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
1

#2 Själva grunden är kvar. Dom byggde ju järnvägen till och från Göteborg alldeles intill. Jag har hört en del av resterna av borgen försvann då. Dom hittade diverse föremål. Bland annat vad som såg ut att vara någon form av verktyg. Jag hade ett häfte om borgen med foton av dom arkeologiska fynden, men vet inte var jag gjort av den.

Carmarino
1

#3: Det är så det brukar vara; man lägger dokumentationen på något bra ställe och glömmer sedan bort det. När jag tittade i bokhyllan efter fotona på Ölands fornborgar så hittade jag ett kuvert som var fullt med information om Öland. Hade helt glömt att jag hade den. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
1

#4 Jag brann mycket för hembygdshistoria när jag var yngre. Tyvärr föll det borta och även en del av den kunskap jag hade om borgens historia. Men hittar jag häftet jag har så återkommer jag med mer. Där stod bland annat hur stor borgen ska ha varit m.m

Carmarino
0

#5: 👍

Pyttelite
0

Mer givande information om borgen och trakten.

http://wadbring.com/historia/sidor/edsholm.htm

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

[GIKmio]
0

#7 Tack för länken 👍

Carmarino
0

#7: Bra information. Tack. 👍

Cojimar
1

SAM_7899.JPG

Ja, där har man varit en och annan gång. Till historien hör att det uppfördes ett betongvärn mitt i ruinen under andra världskriget, eftersom platsen hade ett strategiskt läge även då.

Egna bilder.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

• Redigerat 2022-04-10 15:56 av Cojimar
Carmarino
0

#10: Alltid praktiskt med lite extra murar runt värnet. 👍

Cojimar
3

SAM_7899.JPG

Under första världskriget bevakades järnvägbron intill borgruinen av det här tuffa gänget (Landstormen?), bland dem min farfar.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Carmarino
1

#12: Roligt att ha ett sådant minne av din farfar. 😊

Cojimar
1

#13 Ja, absolut!

Cojimar
0

Det finns en lokal sägen om en fru Rangela som skall ha bott på borgen, och det intressanta är att legenden kom att nedtecknas i bearbetad form av Selma Lagerlöf i "Luciadagens legend".

• Redigerat 2022-04-10 16:45 av Cojimar
Carmarino
1

#15: Värmland är väl ett landskap där det kommer många berättelser från vill jag minnas. Inte minst på grund av Selma Lagerlöf. Kanske skulle vi ha en tråd där vi samlar sådana?

[GIKmio]
1

#15 Det är en sägen och skröna. Fru Rangela ska ha gått under med båt i det som numera kallas Ransundet som sedan förbinds med Ekholmssjön utanför Segmon.

Cojimar
1

tlf0.jpg

#17 Ja, här ungefär. 😉

[GIKmio]
0

#18 50 meter åt vänster om man ska vara exakt 😉
Kul med sägner. Det är något som betyder mycket för dom som håller på med hembygdshistoria och som jobbar med turism.

Cojimar
0

#19 Javisst är det spännande med folklore! Någon kilometer från Ransundet ligger Drängasprånget, som sägs ha fått sitt namn av en dräng som skulle simma över till sin fästmö på andra sidan sundet men drunknade. Kan mycket väl vara en berättelse ur verkligheten - det är ju så med sägner: man kan aldrig så noga veta…

[GIKmio]
0

#20 Ska även finnas rester av en fornborg i närheten av Sävsjön mellan Segmon och Borgvik.

Carmarino
0

Gissar att det finns massor med spännande platser i Värmland. Ni får gärna skapa en tråd om det, där ni kan berätta om de olika sägnerna, och eventuella utgrävningar/undersökningar för att fastställa om det finns någon sanning i dem. 😊

[GIKmio]
1

#22 Det finns två fornborgar till vid Vänern. Dom nämns i Edsholms Wikipediasida #1.
Saxholmens borg i Ölme utan Kristinehamn och Amneholm borg i Gullspång.

Cojimar
0

Ja, jag har varit på de flesta fornborgarna längs Vänern på västra sidan, inklusive ut på näset. Tyvärr har jag inga bilder till hands här, men kanske kan det bli en egen tråd så småningom?

Carmarino
0

#24: Ja, gör gärna en tråd per fornborg när du får tillfälle. 👍

GikMio
1

#20 Jag har hört en annan sägen om drängasprånget. Jag citerar ungefärligt eftersom det går från mun till mun och kan ändra sig på vägen, och tar det jag hört. Fru Rangela på Edsholms borg hade en dotter som hade en käresta på andra sidan sundet ( i nuvarande Slottsbron, eller Strand ). Dom unga brukade träffas i smyg, men Rangela fick veta detta och beordrade att borra ned sylvassa pålar under vattenytan så ynglingen pålades när han kastade sig ned i sjön.