Ölands fornborgar: Gråborg
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I maj 1980 besökte jag Öland för första gången, och då ingick ett besök på Eketorps fornborg. Det var en upplevelse, så därför återvände jag dit i början av augusti samma år. Hade då läst boken "Ölands forntida borgar" av arkeologen Mårten Stenberger, och planerade att besöka så många av borgarna som möjligt under min semestervecka där.
I boken tar Stenberger upp 16 borgar, men de flesta är knappt synliga och rätt svåra att hitta. De fem jag lyckades hitta var Bårby, Eketorp, Gråborg, Ismantorp och Sandby borgar. Dessa presenterar jag i varsin egen tråd. Övriga 11 borgar är: Treby, Triberga, Lenstads, Norra Möckleby, Mossberga, Svarteberga, Hässleby, Vannborga, Löt, Vedby borgar och "Högkullsbacken".
Fotona är tagna med en analog kamera, och jag har skannat dem från papperskopiorna. Tidens tand har tärt på dem, men jag hoppas ni ändå får en liten uppfattning om hur det såg ut.
Den här tråden handlar om Gråborg. Det är Ölands största fornborg.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Växtligheten varierade inne i Gråborg. Tistlar fanns det gott om. Alla var dock inte lika stora som denna. I bakgrunden till höger portvalvet och St. Knuts kapell. Stenröset bakom tisteln. Sett från sydost.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Tack för att du delade med dig av bilderna! 😚
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Roligt att du uppskattar dem, trots att kvaliteten inte är den bästa. 😊
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Inslag på YouTube om Gråborg (St. Knuts kapell känner jag igen- det har jag, dessvärre, passerat utan att stanna när jag var på fågelexkursion).
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#14: Trevligt. Ska titta på filmen så snart jag hinner. 😊