Arkeologi iFokus

Arkeologi

Etikettertv-programtips
Läst 597 ggr
Carmarino
2022-05-09 15:38
4

Program om arkeologi

I serien Världens historia sänder SVT2 nästa tisdag 17 maj kl. 20.00 ett program om Kelternas hemliga grav. Dagen efter, 18 maj, sänds det i repris på Kunskapskanalen kl. 21.00 och den 19 maj kan man se det på SVT2 kl. 16.15.

Tycker det låter väldigt intressant:

En metalldetektor ger plötsligt utslag på en åker i Wales. Ett halsband hittas. Så börjar en spännande upptäckt av en grav som legat orörd i tusentals år. Men vem är det som vilar där? En krigare? En kvinna? Eller en rik aristokrat? Vad kan skatterna i graven berätta om kelternas tid? Och vad har allt detta med romarriket att göra?

Programmet kommer även att kunna ses på SVT Play.
https://www.svtplay.se/video/35072115/varldens-historia-kelternas-hemliga-grav

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

En metalldetektor ger plötsligt utslag på en åker i Wales. Ett halsband hittas. Så börjar en spännande upptäckt av en grav som legat orörd i tusentals år. Men vem är det som vilar där? En krigare? En kvinna? Eller en rik aristokrat? Vad kan skatterna i graven berätta om kelternas tid? Och vad har allt detta med romarriket att göra?
  • Redigerat 2022-05-09 15:40 av Carmarino
Maria
2022-05-09 16:18
0

Spännande 😉

/Maria

Carmarino
2022-05-09 16:19
1

Ja, jag hoppas det läggs upp på SVT Play innan, så att man slipper vänta en hel vecka. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2022-05-17 09:33
1

#0: Idag är det dags för Kelternas hemliga grav. Kan redan nu ses på SVT Play.

https://www.svtplay.se/video/35072115/kelternas-hemliga-grav

Carmarino
2022-05-17 09:37
0

På SVT Play finns även programmet De första svenskarna. Den är i två avsnitt. Kan ses till 15 maj 2024. Har bestämt för mig att jag såg det första gången det visades på SVT Play, och vad jag minns var det väldigt intressant. Varje avsnitt är en timme långt.

Avsnitt 1:
I två program reser arkeologen Jonathan Lindström runt i Sverige i spåren efter dem som befolkade landet efter istiden. Han möter forskare som berättar om våg efter våg av människor som strömmade in i Skandinavien under tusentals år. Och arvet från sten- och bronsåldern lever fortfarande kvar. Det märks inte bara i människors gener, utan också i språk, sedvänjor och sagor.

Avsnitt 2:
Jonathan Lindström får en lektion i det språk som talades här på stenåldern. Och han hittar spår av svenska krigare och sjöfarare som levde som vikingar, flera tusen år före vikingatiden. I två program reser arkeologen Jonathan Lindström runt i Sverige i spåren efter dem som befolkade landet efter istiden. Han möter forskare som berättar om våg efter våg av människor som strömmade in i Skandinavien under tusentals år.

https://www.svtplay.se/de-forsta-svenskarna

I två program reser arkeologen Jonathan Lindström runt i Sverige i spåren efter dem som befolkade landet efter istiden. Han möter forskare som berättar om våg efter våg av människor som strömmade in i Skandinavien under tusentals år. Och arvet från sten- och bronsåldern lever fortfarande kvar. Det märks inte bara i människors gener, utan också i språk, sedvänjor och sagor.
Pyttelite
2022-05-17 09:39
0

#4: Problemet är ju att man måste få tid till att se dom.

Låter verkligen intressant.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Carmarino
2022-05-17 09:41
0

#5: Ja, det är mitt största problem. Så många intressanta program att se, och så lite tid att se dem. Sedan gör det ju inte saken bättre att jag av någon outgrundlig anledning nästan alltid somnar efter 25-30 minuter. Det är ytterst sällan jag hinner se ett helt program, så det tar en evighet att se ett entimmesprogram. 😳

Pyttelite
2022-05-17 09:42
0

#6: Det är samma lika för mig när det gäller ljudböcker.

Har tolkat det som att jag verkligen behöver vila men det är ju mkt irriterande.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Carmarino
2022-05-17 09:46
0

#7: Ljudböcker är det inte ens lönt att jag försöker lyssna på. Är så van vid att ha radion (eller snarare mobilen - P4 Plus på SR Play) på som bakgrundsmusik att jag har svårt att lyssna koncentrerat. Efter ett par minuter börjar jag tänka på något annat.

Carmarino
2022-06-08 09:52
0

På SVT Play finns en tysk dokumentär (speakertext mestadels på engelska) om "Könsrollernas historiska gåta":

Män är våldsamma och kvinnor omsorgsfulla enligt gammal beskrivning av naturens ordning. Men stämmer det? Vad kan skelett och arkeologi berätta om könens roller historiskt.

Det kan ses till 15 mars 2023. Tittade på det igår (i natt) och det var intressant. Tydligen var man rätt jämställda förr, när man levde som jägare och samlare. Det var först när man började bli bofasta, odla jorden och hålla boskap som könsrollerna ändrades.

https://www.svtplay.se/video/30126388/konsrollernas-historiska-gata

Män är våldsamma och kvinnor omsorgsfulla enligt gammal beskrivning av naturens ordning. Men stämmer det? Vad kan skelett och arkeologi berätta om könens roller historiskt.
  • Redigerat 2022-06-08 09:53 av Carmarino
Carmarino
2022-06-09 14:56
1

På SVT Play kan man se programmet "Henrik VIII:s berömda skepp" till 11 oktober 2022.

Henrik VIII:s 500 år gamla flaggskepp Mary Rose är ett av historiens mest berömda skepp. Vad hände när det förliste och vad döljer det för hemligheter för eftervärlden? Det bärgades för över 30 år sedan, men nu har ny DNA-teknik avslöjat mer om besättningens ursprung och hur de levde. Deras kvarlevande ättlingar har letats upp och blivit inbjudna till en resa bakåt i sina släktingars fotspår, i Tudor-erans tid.

Det är väldigt intressant, så jag kan verkligen rekommendera att titta på det.

https://www.svtplay.se/video/30608126/henrik-viii-s-beromda-skepp

Henrik VIII:s 500 år gamla flaggskepp Mary Rose är ett av historiens mest berömda skepp. Vad hände när det förliste och vad döljer det för hemligheter för eftervärlden? Det bärgades för över 30 år sedan, men nu har ny DNA-teknik avslöjat mer om besättningens ursprung och hur de levde. Deras kvarlevande ättlingar har letats upp och blivit inbjudna till en resa bakåt i sina släktingars fotspår, i Tudor-erans tid.
Carmarino
2022-06-09 14:57
1

Även programmet "Rikard Lejonhjärtas ointagliga borg" finns att se på SVT Play, till 30 november 2022.

Under 1100-talet var Englands och Frankrikes kungahus fiender, och allt bistrare blev relationen av att kung Rikard Lejonhjärta ville ta tillbaka sina gamla marker i Normandie. En enormt avancerad och oerhört kostsam borg byggdes längs Seines strand för att säkra Englands maktövertag. Allt fick byggas med avancerade arkitektoniska grepp för att säkra att ingen skulle kunna storma borgen. Kostnad blev en fjärdedel av den engelska kronans årsbudget. Men hur stod den emot de alltmer aggressiva attackerna från den franska armén?

Har sett programmet, men det var rätt länge sedan så jag minns inte så mycket om det. Vill dock minnas att jag tyckte det var intressant.

https://www.svtplay.se/video/28086560/rikard-lejonhjartas-ointagliga-borg

Under 1100-talet var Englands och Frankrikes kungahus fiender, och allt bistrare blev relationen av att kung Rikard Lejonhjärta ville ta tillbaka sina gamla marker i Normandie. En enormt avancerad och oerhört kostsam borg byggdes längs Seines strand för att säkra Englands maktövertag. Allt fick byggas med avancerade arkitektoniska grepp för att säkra att ingen skulle kunna storma borgen. Kostnad blev en fjärdedel av den engelska kronans årsbudget. Men hur stod den emot de alltmer aggressiva attackerna från den franska armén?
Cojimar
2022-06-09 15:51
1

#8 Ja, det var nog tio år sedan jag hörde en ljudbok senast.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Carmarino
2022-07-30 10:39
0

Det är många repriser nu. En av de bättre är "London: 2000 år av historia", i fyra avsnitt. Avsnitt 1 finns att se på SVT Play. Annars tror jag det visas på Kunskapskanalen. Har för mig det visades igår, men det kommer nog repriser där.

London är en av världens mest kända städer, men få vet att för 2000 år sedan låg på samma plats ett stort träsk. I den här serien berättas historien om Londons utveckling. Staden som varit hem åt både vikingar och romare och som överlevt både invasioner, eldsvådor och farsoter. Programledarna Dan Jones, Suzannah Lipscomb och Rob Bell tar oss med på en historisk resa som för alltid kommer att förändra hur vi ser på jättemetropolen London.

https://www.svtplay.se/london-2000-ar-av-historia

London är en av världens mest kända städer, men få vet att för 2000 år sedan låg på samma plats ett stort träsk. I den här serien berättas historien om Londons utveckling. Staden som varit hem åt både vikingar och romare och som överlevt både invasioner, eldsvådor och farsoter. Programledarna Dan Jones, Suzannah Lipscomb och Rob Bell tar oss med på en historisk resa som för alltid kommer att förändra hur vi ser på jättemetropolen London.
Carmarino
2022-07-30 10:48
1

På UR Play visas reprisen av Begravda hemligheter. Även den är från Kunskapskanalen, och första avsnittet visades igår. Tror nog det också kommer att visas några gånger till. Såvitt jag kan se är det åtta avsnitt totalt och samtliga finns att se redan nu på UR Play.

Avsnitt 1:
Bronsålderns offrade kvinna
Fem kroppar från bronsåldern hittades i en djup grop på Isle of Thanet i Kent. Två av dem var barn, en var en mycket gammal kvinna. Hennes död kom plötsligt och bakifrån, rör det sig om mord eller något annat? Dessutom har hennes kropp manipulerats så att hon pekar på något. Men vad? Och varför?

Avsnitt 2:
Obduktion i vetenskapens tjänst
Mer än tusen kroppar hittades på en sen länge bortglömd kyrkogård i Ispwich. Tori Herridge och hennes team ser tydliga bevis på hårt kroppsarbete på många av benen, men även spår av en ovanlig sjukdom och mord. Dessutom upptäcker de vad som kan vara en av de första obduktionerna i England, flera hundra år före vad som tidigare varit känt. Teamet undersöker tre skelett extra noga med modern teknik.

Avsnitt 3:
Gravplats för de avrättade
Resterna av över hundra unga män finns på platsen för en planerad parkeringsplats utanför Andover i Hampshire. De första dateringstesterna avslöjar att de är anglosaxiska. Förnekad kristen begravning, slarvigt nedkastade huller om buller i grunda gravar och flertalet av kropparna var bakbundna. Vilka var dessa unga män och varför är de begravda på detta sätt?

Avsnitt 4:
De viktorianska barnen
Under ett exklusivt shoppingcenter i Leeds upptäckte arkeologer resterna av barn och tonåringar. När Tori Herridge och hennes team noga undersöker kropparnas brutna ben avslöjas hur livet var för barnen under industriella revolutionens England. I många fall levde barnen ett väldigt hårt liv - långa arbetsdagar i farlig miljö, dålig mat, undernäring och frånvaro av sjukvård - och dog unga.

Avsnitt 5:
13 skallar från 1800-talet
På en kyrkogård i Bristol, i vad som först tyckts vara en vanlig 1800-tals kyrkogård, upptäcker arkeologer kropparna från 13 personer vars skallar skurits vidöppna. Tori Herridge leder en utredning med modern teknik där man tittar närmare på tre kroppar för att ta reda på varför. Resultatet visar sig leda till ett sjukhus i Bristol, en berömd kirurg och stulna kroppar.

Avsnitt 6:
Åtta romerska gravplatser
Arkeologer hittar 291 skelett på åtta romerska gravplatser, på platsen för ett planerat bostadsområde nära Amesbury. En grav verkar ha manipulerats. En medelålders man med hög status har knivhuggits och halshuggits efter sin begravning. Vem gjorde det här? Och varför? Tori Herridge och hennes team använder modern teknik för att hitta svaren.

Avsnitt 7:
Flickan från klockbägarkulturen
Under rutinmässiga vägarbeten i norra Skottland hittas resterna av en ung kvinna. Hon levde och dog i tidig bronsålder. I hennes grav fanns diverse ledtrådar om vem hon var, inklusive en fint gjord bägare. Tillhörde hon kanske den så kallade klockbägarkulturen, ett folk som migrerade från Europa till Storbritannien för mer än fyra tusen år sedan? Tori och hennes team undersöker.

Avsnitt 8:
Medeltidens mördade riddare
Undangömt i ett hörn av industristaden Runcorn och inte alls långt från Liverpool, finns en av de mest utgrävda klosterplatserna i Europa. En undersökning av benen hos de människor som begravdes här avslöjar en märklig historia om medeltida riddare, ett brutalt mord och om generationer av människor som drabbats av en mycket sällsynt sjukdom.

https://urplay.se/serie/217237-begravda-hemligheter

Människoben kan berätta så mycket om ålder, kön, längd, kost och mycket annat. Så fort benen tas upp från jorden börjar de avslöja sina mysterier. Berättelser om strider, sjukdomar eller tragiska olyckor. Länge har dessa hemligheter varit begravda, men modern vetenskaplig analys avslöjar mängder av data om platser, arv och härkomst. Tori Herridge, assisterad av Carla Valentine och Raksha Dave, försöker ta reda på vad som hände med dessa människor och hur de hamnade där de hittades.
Carmarino
2022-09-11 15:19
0

På SVT Play visas Olav, en serie i tre delar. Den visades på Kunskapskanalen. Första avsnittet visades igår, men går i repris 12 september kl. 22:45, 13 september kl. 19:10 och torsdag 15 september kl. 21.00.

Del 1, lördag 10 september:
Vikingen
Kristofer Hivju, känd från Game of Thrones, ger sig ut på jakt efter "Norges evige kung", Olav den helige. Han och hans fru Gry Hivju finner blodiga spår som leder dem till en överraskande och fruktansvärd händelse i England.

Del 2:
Kungen
Den brutala vikingen Olav lät oväntat döpa sig kristet i Frankrike, och Kristofer Hivju och hans fru Gry Hivju finner nya svar på varför.

Del 3:
Helgonet
Hur kunde den krigslystna och impopulära vikingen Olav bli både helgonförklarad och refererad till som "Norges evige kung"? Kristofer Hivju och hans fru Gry letar efter svaren i Kung Olavs fotspår.

https://www.svtplay.se/video/36533103/olav

Kristofer Hivju, känd från Game of Thrones, ger sig ut på jakt efter "Norges evige kung", Olav den helige. Han och hans fru Gry Hivju finner blodiga spår som leder dem till en överraskande och fruktansvärd händelse i England. Del 1 av 3.
Carmarino
2022-09-12 12:02
1

På onsdag, den 14 september, kl. 18.00 visar SVT2 en repris på Världens historia: Egyptens dödsdal. Den finns även att se på SVT Play till 30 november 2023.

I Sakkara utanför Kairo, vid foten av farao Tetis pyramid, finns en av världens största begravningsplatser. Här har drottningar, präster och höga ämbetsmän alla fått sin sista viloplats. Under ledning av egyptologen Zahi Hawass får vi följa öppnandet av kistor, sarkofager och möta fantastiskt välbevarade mumier. Vid utgrävningen hittades 57 begravningstunnlar och 290 kistor och mumier och en kärlekshistoria mellan en farao och en okänd drottning. Otroliga upptäckter som skriver om ett kapitel i Egyptens historia.

https://www.svtplay.se/varldens-historia-egyptens-dodsdal

Eyptologen Zahi Hawass tar med oss på en spännande upptäcktsfärd bland sarkofager och mumier på en av världens största begravningsplatser vid foten av farao Tetis pyramid.
Fornöga
2022-09-12 14:47
0

#16 Som klippt och skuret för Indiana Jones! 😉

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Maria
2022-09-12 14:55
0

Sakkara har jag besökt.🙂

/Maria

Carmarino
2022-09-12 16:17
1

#17: Ja, han är ju till och med fem år yngre än Harrison Ford. 😁

Carmarino
2022-09-12 16:22
0

#18: Har aldrig varit i Egypten ens. Tror inte jag skulle klara värmen där, men har varit fascinerad av faraonerna sedan jag var barn.

Läste Pauline Gedges bägge böcker Skriften från Sakkara och Solens dotter för många år sedan. De är väldigt bra, och rekommenderas om ni inte har läst dem.

ISBN: 9146163867. Wahlström & Widstrand. 1993. 407 sidor. Prins Chaemwaset, son till den regerande faraon Ramses II, är förmögen och...
Maria
2022-09-12 16:27
0

#20 Vi var där sept/oktober och det var riktigt behagligt.

/Maria

Carmarino
2022-09-12 16:32
0

#21: Det beror kanske på vad man anser som behagligt? 😉

En annan anledning till att jag inte har velat åka dit - förutom att jag inte tycker om att resa - är att en tjej jag kände blev mördad där. Helt oprovocerat, och dessutom inne på hennes hotellrum när hon låg och sov. Mördaren hade tagit sig in via balkongdörren har jag för mig.

Maria
2022-09-12 16:40
0

#22 Fy vad obehagligt.

/Maria

Carmarino
2022-09-12 16:51
0

#23: Ja, det var otäckt. Även om vi inte var närmare bekanta - vi hade sommarjobbat tillsammans en sommar, och jag jobbade tillsammans med hennes mamma en period - så kom det så obehagligt nära.

Carmarino
2022-10-04 11:52
0

På Kunskapskanalen har det börjat en ny omgång av Historiska hemligheter. Åtminstone tror jag den är ny, för jag känner inte riktigt igen innehållet i det första programmet (av totalt sex).

1. Kleopatras försvunna stad
Kanopos - den förlorade staden. Den religiösa centralpunkt dit folk vallfärdade för att bli helade av gudarna försvann plötsligt spårlöst och gick inte att hitta i århundraden. Staden blev begravd under havet, som ett fornegyptiskt Atlantis. När Kanopos återfanns igen efter mycket möda, har det kallats 2000-talet största arkeologiska upptäckt.

De tidigare programmen har varit väldigt intressanta, så jag hoppas detsamma gäller för den här säsongen.

Programmet går även att se på SVT Play:
https://www.svtplay.se/historiska-hemligheter

Med hjälp av kriminalteknik och arkeologiska mätmetoder ska frågetecknen kring kända historiska reliker redas ut.
Fornöga
2022-10-04 17:05
0

#25 Bra att det går att se på SVT Play! Tyvärr är det många bra program på Kunskapskanalen som slinker förbi utan att bli upplagda där.

Carmarino
2022-10-04 17:13
0

#26: Kolla på UR Play istället. De brukar finnas där om de inte finns på SVT Play.

Fornöga
2022-10-07 13:44
0

#27 UR Play finns av någon anledning inte i mitt paket för TV. Däremot kan jag förstås söka upp det på internet och titta på datorskärmen. Skall göra en inventering- tack för tipset!

• Redigerat 2022-10-07 13:44 av Fornöga
Carmarino
2022-10-07 15:03
0

#28: Nej, den finns inte som app tyvärr, och ingår inte i något paket någonstans, utan verkar bara finnas på internet. Har själv försökt få in det på teven via Internet-appen där, men det fungerar inte särskilt bra. Det går inte att få igång programmen. Har inte testat om det funkar att starta webbsidan i mobilen och sedan "casta" från den till teven, men tror inte det går.

https://urplay.se/

UR Play är en streamingtjänst från UR som erbjuder underhållande och lärorika barnprogram, poddar, dokumentärer, kortfilmer och föreläsningar.
Carmarino
2022-10-07 15:06
1

På UR Play ligger en massa program under rubriken "Historia förklarad". Kanske inte direkt arkeologi, men historia åtminstone. Det är korta program på mellan 17 och 20 minuter och de har följande innehåll:

1. Franska revolutionen
  2. Industriella revolutionen
  3. Amerikanska revolutionen
  4. Amerikanska inbördeskriget
  5. Sveriges demokratisering
  6. Vasatiden
  7. Stormaktstiden
  8. Frihetstiden
  9. Gustavianska tiden
  10. Socialismens framväxt
  11. Liberalismens framväxt
  12. Nationalismen
  13. Imperialismen
  14. Antiken förklarad
  15. Medeltiden förklarad
  16. Tidigmodern tid förklarad

https://urplay.se/serie/219634-historia-forklarad

I kärnfulla avsnitt förklarar Sveriges främsta experter historiska händelser och skeenden. Inget program är längre än 20 minuter, och alla avslutas med en överskådlig sammanfattning.
Carmarino
2022-10-07 15:09
1

Söker man på "arkeologi" på UR Play får man många träffar.

https://urplay.se/sok?query=arkeologi

UR Play är en streamingtjänst från UR som erbjuder underhållande och lärorika barnprogram, poddar, dokumentärer, kortfilmer och föreläsningar.
Carmarino
2022-10-25 10:33
1

På tisdag den 1 november visar SVT2 "Världens historia: Mysteriet Tutankhamon" kl. 20.00. Det kommer även att finnas på SVT Play.

För exakt 100 år sedan upptäcktes farao Tutankhamons grav. Det är den mest välbevarade egyptiska graven som någonsin hittats. Så hur kommer det sig att dess skatter lämnats orörda? Flera av dem som arbetade med utgrävningen av graven dog. Vilade det en förbannelse över faraons grav? Eller finns det mer troliga förklaringar?

https://www.svtplay.se/video/KNw7QGL/varldens-historia-mysteriet-tutankhamon

För exakt 100 år sedan upptäcktes farao Tutankhamons grav. Det är den mest välbevarade egyptiska graven som någonsin hittats. Så hur kommer det sig att dess skatter lämnats orörda? Flera av dem som arbetade med utgrävningen av graven dog. Vilade det en förbannelse över faraons grav? Eller finns det mer troliga förklaringar?
Fornöga
2022-10-25 19:17
1

"Jag ser underbara ting!" var den replik arkeologen Howard Carter fällde när han för allra första gången, med ett vaxljus i handen, kunde se in på guldet i Tutankhamons grav. Programmet tar sin början i öknen vid El Alamein och slutar efter en båtfärd på Nilen vid den unge faraonens grav i Konungarnas dal. Hans Villius, i vidbrättad sommarhatt den här gången, är som vanligt guide, med historia och historier i bagaget.
Carmarino
2022-10-26 03:48
0

#33: Har ett vagt minne av att jag har sett det programmet. 😊

Carmarino
2022-10-31 12:17
1

I kväll sänder Kunskapskanalen "Hövdingagravens hemligheter", ett program i serien "Glömda världar, gömda skatter".

Arkeologen Janina Ramirez tar oss med till olika platser i världen. Vi startar i England 1939 med något som börjar som en privat utgrävning, men som kommer att utvecklas till en av de mest spektakulära arkeologiska upptäckterna någonsin.

Sommaren 1939 var slutet för en arkeologisk gulålder. Det var en tid då äventyrare gav sig iväg för att utforska de mest avlägsna hörnen i världen i hopp om att hitta ledtrådar till vårt glömda förflutna. Under denna sommar upptäcktes tre extraordinära skatter - skatter som skulle göra det möjligt att finna lösningar på hur olika civilisationer började. Arkeologen Janina Ramirez tar med oss till de platser där de arkeologiska utgrävningarna gjordes 1939.

Programmet är från säsong 1 och det finns även en säsong 2. Är osäker på om det är en repris eller inte, för jag minns inte om jag sett programmet tidigare. Alla programmen finns att se på UR Play.

https://urplay.se/sok?query=gl%C3%B6mda+v%C3%A4rldar+g%C3%B6mda+skatter

Fornöga
2022-11-03 17:02
0

I morgon och ytterligare några kommande fredagar visar National Geographic ett antal program med anledning av 100-årsjubiléet av upptäckten av Tutankhamons grav.

Howard Carters upptäckt av Tutankhamuns grav 1922 skapade rubriker över hela världen och bidrog med yra och entusiasm för gamla Egypten. Men under de senaste årtiondena, efter fynden av många Faraos ovärderliga gravskatter, har de omplacerats till Upptäck dem bästa serierna, dokumentärerna, filmerna , schemalagd information , exklusivt videomaterial, avsnittsguider , bilder och mycket mer...Haverikommisionen, Dränerade världshav, Mars, Ice Road Rescue ,Latinamerikas farliga gränser, Car S.O.S, Wicked Tuna, Kosmos - en resa i tid och rum... Våra distributörer är Telia, Com Hem , Canal Digital, Boxer, Bredbandsbolaget, Sappa, IP Sweden, Viasat. Se dina favoritserier på National Geographic och Nat Geo Wild i Sverige.
Carmarino
2022-11-03 17:08
0

#36: Tyvärr ingen kanal jag kan se, så jag får nöja mig med programmet på SVT. 😊

Fornöga
2022-11-03 21:08
1

#37 Det var illa! National Geographic (och även en del andra) brukar lägga upp såväl kortisar som hela program från kanalen på YouTube, kanske kommer något av avsnitten där så småningom. Här är ett exempel.

New technology reveals why Tutankhamun’s tomb remained hidden in the Valley of the Kings, Tut’s treasures take a once-in-a-lifetime journey and archaeologist...
Carmarino
2022-11-04 01:13
0

#38: 👍

Carmarino
2022-11-14 11:35
0

Nästa avsnitt av Vetenskapens värld (den 21 november) handlar om Denisovamänniskan.

Under utgrävningar i Sibirien 2008 upptäckte ett team av arkeologer vad som såg ut som ett litet människoben. Genetiska tester på benet avslöjade något mycket överraskande: det var från en förhistorisk individ. Men det var inte en Homo sapiens, eller ens en neandertalare. Den tillhörde en helt annan människoart som aldrig tidigare hade upptäckts. Vi följer forskarnas expeditioner från Europa till Tibet, och vidare till Papua Nya Guinea, på jakt efter pusselbitarna som gör det möjligt för dem att svara på frågan: vilka var denisovanerna.

https://www.svtplay.se/vetenskapens-varld

Vetenskapsprogram med Victoria Dyring.
Carmarino
2022-11-14 11:46
0

Igår började en ny serie i fyra avsnitt på Kunskapskanalen, nämligen "Dolt vid Nilen". Den går även att se på UR Play. Första avsnittet heter "Nildeltats försvunna städer". Det går även att se i natt kl. 00.05, imorgon kl. 17.30 och på torsdag kl. 00.00.

I närheten av Alexandrias kust finns resterna av staden Tanis som var Egyptens huvudstad mellan cirka 1070 - 712 f.Kr. Staden är numera delvis dold under sanden, men med hjälp av drönare kan arkeologer visa hur staden en gång såg ut. Fyrtornet på Faros utanför Alexandrias hamn i Medelhavet var länge en mytomspunnen byggnad. Har den verkligen funnits på riktigt? Nu har undervattensarkeologer undersökt havsbottnen på platsen där fyren en gång byggdes.

https://urplay.se/serie/223269-dolt-vid-nilen

Floden Nilen hade en mycket stor betydelse för det forntida Egypten. Arkeologerna har med hjälp av digital teknik skapat nya och effektivare sätt att undersöka stora områden både under marken och under vattenytan. Forskarna kan med hjälp av laserbemannade drönare digitalt ta bort träd och enbart läsa av marken under för att se vad som döljs. Små undervattensrobotar skickas in i översvämmade pyramider för att undersöka deras konstruktion och med hjälp av dykare undersöker man Nilens djup.
Maria
2022-11-14 14:15
0

Måste försöka komma ihåg att kolla detta.

/Maria

Carmarino
2022-11-14 14:37
0

#42: Dolt vid Nilen finns kvar på UR Play till 31 juli 2024, så du har gott om tid på dig.
Vetenskapens värld finns förmodligen kvar till åtminstone 19 maj 2023. (Inget datum är angivet än, men veckans program ligger kvar till 12 maj 2023.)

Maria
2022-11-14 14:47
0

#43 Ah tack 🙂

/Maria

Carmarino
2022-12-31 17:21
1

På SVT Play visas nu den franska dokumentären Pyramidernas tid t.o.m. 15 juni 2024.

I det forntida Egypten har tronen ärvts i hundratals år och dynastins faraoner kommer att bli kända för de största pyramiderna i historien. Men vad gör att detta mäktiga och historiska rike till slut dör, att pyramidernas tid är över. Klimat, krig, religion eller bara svagt ledarskap?

https://www.svtplay.se/video/jQ7692r/pyramidernas-tid

I det forntida Egypten har tronen ärvts i hundratals år och dynastins faraoner kommer att bli kända för de största pyramiderna i historien. Men vad gör att detta mäktiga och historiska rike till slut dör, att pyramidernas tid är över. Klimat, krig, religion eller bara svagt ledarskap?
Carmarino
2023-01-08 05:09
1

Senaste avsnittet av Vetenskapens värld handlar om "Tutankhamons rymddolk". Det låter spännande.

Bland lindorna som var svepta kring mumien efter den berömde faraon Tutankhamon hittades en smyckad dolk. Men den var överraskande nog inte gjord av guld; dolken var tillverkad av järn. Hur var detta möjligt flera hundra år före järnåldern? Varifrån kom dolken? Forskarnas detektivjakt ledde dem ända till rymden.

https://www.svtplay.se/video/KVk33qy/vetenskapens-varld-1

Tutankhamons rymddolk. Bland lindorna som var svepta kring mumien efter den berömde faraon Tutankhamon hittades en smyckad dolk. Men den var överraskande nog inte gjord av guld; dolken var tillverkad av järn. Hur var detta möjligt flera hundra år före järnåldern? Varifrån kom dolken? Forskarnas detektivjakt ledde dem ända till rymden. Programledare: Victoria Dyring.
Carmarino
2023-01-08 05:13
1

Det har även börjat en ny serie i sex delar om "Romarrikets arkeologiska hemligheter" på SVT Play.

Första avsnittet handlar om Pompejis dolda hemligheter:
Pompeji är en historisk guldgruva, tack vare naturkatastrofen som ödelade staden år 79 e.Kr. Här görs det fortfarande nya upptäckter från gravar som tidigare inte kartlagts, med nya insikter om hur livet såg ut i vardagen för stadens invånare.

https://www.svtplay.se/video/KrJYJpz/romarrikets-arkeologiska-hemligheter/

Pompeji är en historisk guldgruva, tack vare naturkatastrofen som ödelade staden år 79 e.Kr. Här görs det fortfarande nya upptäckter från gravar som tidigare inte kartlagts, med nya insikter om hur livet såg ut i vardagen för stadens invånare. Del 1 av 6: Pompejis dolda hemligheter.
  • Redigerat 2023-01-08 05:14 av Carmarino
Fornöga
2023-01-09 07:49
1

#46 Egyptologen Zahi Hawass berättar i "Tutankhamons rymddolk" (Vetenskapens värld) på SVT och SVT Play att han tror sig vara nära att fastställa den unga faraonens dödsorsak.

När Tutankhamons grav upptäcktes för 100 år sedan blev han världskänd. Faraon dog som 19-åring för över 3000 år sedan men när graven hittades var den helt intakt. Forskarna trodde först att Tutankhamon blivit mördad, men egyptologen Zahi Hawass tror sig vara nära att knäcka gåtan om den unga faraons död.
  • Redigerat 2023-01-09 07:50 av Fornöga
Maria
2023-01-09 07:52
1

#48 Vad spännande.

/Maria

Carmarino
2023-01-09 08:25
0

#48: Intressant. Ska försöka hinna se programmet snart.

Maria
2023-01-09 20:58
1

Jag såg nyss programmet om Tutan Khamons rymddolk. Jättespännande.

/Maria

Carmarino
2023-01-10 03:23
1

#51: Det gjorde jag också. Håller med, det var väldigt intressant.

Carmarino
2023-01-30 11:21
1

Om en vecka, måndagen den 6 februari kl. 20.00, visar Vetenskapens värld (SVT2) ett program om fynd från vikingatiden och bronsåldern, bl.a. fyndet i Alingsåstrakten våren 2021. Det handlar även om de båtgravar som hittades utanför Uppsala nyligen. Programmet kan säkerligen ses på SVT Play också.

https://www.vastsverige.com/alingsas/produkter/bronsskatten/

https://arkeologerna.com/unika-batgravar-hittade-i-gamla-uppsala/

En unik utställning om fynden från yngre bronsåldern som hittade i Alingsås våren 2021. Skåda och lär dig mer om skatten och bronsålderstiden i utställningen på Alingsås museum.
Carmarino
2023-02-05 06:08
0

Nyligen hittade en orienterare en glittrade bronsskatt under stenarna i en skog utanför Alingsås. Det visade sig vara det största bronsåldersfynd som hittats i Sverige - en skatt som också avslöjar långväga resor, och dåtidens privilegierade.
Carmarino
2023-03-07 09:58
1

Om en vecka, tisdagen den 14 mars, sänder SVT2 en fransk historiedokumentär om "Vikingakrigaren Rollo".

En viking erövrar norra Frankrike. Han är känd som vandraren Rollo eftersom han är för stor för att rida till häst. Det här är berättelsen om krigaren som grundar Normandie, blir dess hertig, och lämnar efter sig en stor dynasti.

Kommer även att finnas på SVT Play då.
https://www.svtplay.se/video/KRo26rQ/varldens-historia-vikingakrigaren-rollo

En viking erövrar norra Frankrike. Han är känd som vandraren Rollo eftersom han är för stor för att rida till häst. Det här är berättelsen om krigaren som grundar Normandie, blir dess hertig, och lämnar efter sig en stor dynasti.
Carmarino
2023-03-07 10:03
0

På söndag den 12 mars visar Kunskapskanalen den brittiska faktadokumentären från 2021 "Under ytan vid Stonehenge". Programmet kommer även att finnas tillgängligt på UR Play.

Stonehenge mysterier har fascinerat världen i århundraden. Nu får vi följa ett team av experter som använder den senaste tekniken för att undersöka en enorm nyupptäckt ring intill hjärtat av den heliga platsen. Vi ser arkeologer använda mycket avancerad teknik för att datera konstruktionen. Det tycks som om denna gigantiska struktur, byggd för cirka 4340 år sedan, representerar kronan på verket till Stonehenge-skapelsen och troligen är det sista megamonumentet från den neolitiska perioden.

https://urplay.se/program/229303-under-ytan-vid-stonehenge

Stonehenge mysterier har fascinerat världen i århundraden. Nu får vi följa ett team av experter som använder den senaste tekniken för att undersöka en enorm nyupptäckt ring intill hjärtat av den heliga platsen. Vi ser arkeologer använda mycket avancerad teknik för att datera konstruktionen. Det tycks som om denna gigantiska struktur, byggd för cirka 4340 år sedan, representerar kronan på verket till Stonehenge-skapelsen och troligen är det sista megamonumentet från den neolitiska perioden.
Maria
2023-03-07 10:05
0

Spännande. Historien om Rollo vill jag se och även om Stonehenge.

/Maria

Carmarino
2023-03-15 09:47
0

#56: Tittade på Under ytan vid Stonehenge igår, och det var väldigt intressant.

Maria
2023-03-15 10:24
0

Nu har jag sett programmet om Rollo.
Så intressant.

/Maria

Carmarino
2023-03-15 11:44
0

#59: Får kolla på det så snart jag känner att jag är tillräckligt pigg för att inte somna efter en halvtimme. 😁

Fornöga
2023-03-16 20:42
2

#60 Såg det igår kväll och fick inte en blund i ögonen- det var sevärt. 😊

Carmarino
2023-03-17 04:12
1

#61: Har inga problem med att somna oavsett hur intressant ett program är. 😄

Carmarino
2023-03-17 04:34
1

På Kunskapskanalen visas nu en fransk serie om Pyramidernas mysterier. Den finns även att se på SVT Play.

Har vi nu svaret på hur pyramiderna egentligen konstruerades? Så avancerade för sin tid, nu sedda från ett helt nytt perspektiv. Med hjälp av helt ny teknik återskapas ett Egypten som existerade för mer än 5000 år sedan. Ett steg närmare att få reda på de otaliga hemligheter pyramiderna fortfarande bär på.

https://www.svtplay.se/pyramidernas-mysterier

Har vi nu svaret på hur pyramiderna egentligen konstruerades? Så avancerade för sin tid, nu sedda från ett helt nytt perspektiv. Med hjälp av helt ny teknik återskapas ett Egypten som existerade för mer än 5000 år sedan. Ett steg närmare att få reda på de otaliga hemligheter pyramiderna fortfarande bär på.
  • Redigerat 2023-03-17 04:35 av Carmarino
Carmarino
2023-04-09 06:12
1

Vetenskapens värld imorgon kväll på SVT2 handlar om Nascalinjerna i Peru. Programmet finns redan nu att se på SVT Play.

Nascalinjerna fortsätter att fascinera arkeologer från många länder. Tusentals djurbilder och geometriska jättefigurer syns i ökenlandskapet i Peru. Här finns spåren efter en gåtfull tvåtusenårig civilisation. Vilka skapade dessa fantastiska mönster i landskapet och vilka byggde ökenstaden som hittats i området? Forskarna har tillgång till alltmer avancerade metoder och försöker nu svara på den viktiga frågan: Varför fick människorna så bråttom därifrån?

https://www.svtplay.se/video/jQ722E2/vetenskapens-varld-nascalinjerna

Nascalinjerna fortsätter att fascinera arkeologer från många länder. Tusentals djurbilder och geometriska jättefigurer syns i ökenlandskapet i Peru. Här finns spåren efter en gåtfull tvåtusenårig civilisation. Vilka skapade dessa fantastiska mönster i landskapet och vilka byggde ökenstaden som hittats i området? Forskarna har tillgång till alltmer avancerade metoder och försöker nu svara på den viktiga frågan: Varför fick människorna så bråttom därifrån? Programledare: Victoria Dyring.
Carmarino
2023-04-10 12:13
1

På söndag den 16 april visar Kunskapskanalen Attenborough och mammutkyrkogården. Kommer att finnas på SVT Play också, men är inte upplagt där än.

I ett grustag nära Swindon görs plötsligt ett märkligt fynd. Två amatör-fossiljägare finner spår av en mammut från istiden bredvid en neandertalares stenyxa. Men varför fanns mammuten här och hur dog den? Kan en neandertalare ha dödat en av dessa istidens jättar? David Attenborough följer med professor Ben Garrod för att undersöka denna förhistoriska mordscen närmare.

https://www.svtplay.se/video/KVk3w9p/attenborough-och-mammutkyrkogarden

I ett grustag nära Swindon görs plötsligt ett märkligt fynd. Två amatör-fossiljägare finner spår av en mammut från istiden bredvid en neandertalares stenyxa. Men varför fanns mammuten här och hur dog den? Kan en neandertalare ha dödat en av dessa istidens jättar? David Attenborough följer med professor Ben Garrod för att undersöka denna förhistoriska mordscen närmare.
Fornöga
2023-04-11 15:19
1

#64 Jag minns uppmärksamheten kring Erich von Däniken och hans teoretiserande om Nascalinjerna på sin tid. Hans rykte var inte det bästa då och är väl ännu sämre numera, men positivt var i alla fall att han skapade uppmärksamhet kring denna peruanska gåta.

De syns inte från marken. Först när man flyger över Perus öken blir de gigantiska, mer än 1000 år gamla bilderna, synliga. För vem gjordes dessa bilder?
Carmarino
2023-04-11 15:45
1

#66: Ja, jag läste också hans böcker - åtminstone ett par av dem. De var rätt kontroversiella men ganska intressanta.

Fornöga
2023-04-16 08:19
2

#65 Sänds även den 17 april på KK. Kan även ses på Daily Motion (ej svensktextat).

Sir David Attenborough joins an archaeological dig uncovering Britain’s biggest mammoth discovery in almost 20 years. In 2017, in a gravel quarry near Swindon, two amateur fossil hunters found an extraordinary cache of Ice Age mammoth remains and a stone hand-axe made by a Neanderthal. Professor Ben Garrod joins the team at DigVentures during the excavation as they try to discover why the mammoths were here and how they died. Could the Neanderthals have killed these Ice Age giants?
Carmarino
2023-04-16 08:21
2

#68: Programmet finns nu på SVT Play.

NiklasTyreso
2023-04-17 00:34
2

Attenborough och Mammutkyrkogården var ett väldigt spännande program om en tid i Europa som vi har väldigt lite kunskap om.

Engelsmännen gjorde ett noggrant jobb med att gräva ut mammutbenen, flintredskdpen och t o m analysera mikroskopiskt för att ge en bild av fauna och flora.

Spännande att se testen av spjut-replikorna, men de missade att brännhärda replikornas spetsar i programmet.
De nytilverkade träspjuten utan härdade spetsar fick skador i spetsarna.

Värmer man trä-spjutens spetsar nedgrävda i jord/sand under en eld/brasa så dunstar fukten ur träet utan att trät bränns. Utan fukt är spetsen mycket hårdare.

Sir David Attenborough fyller 97 år om några veckor, men är oootroligt pigg och entusiastisk och med nere i gropen där utgrävningen pågick!
Han har gjort naturfilm sedan 1950-talet, men är fortfarande still going strong!

Jag vill åldras som honom!

• Redigerat 2023-04-17 00:41 av NiklasTyreso
Carmarino
2023-05-02 06:06
0

I kväll klockan 20.00 visar SVT2 programmet "Dödens vikingaskepp". Det finns redan nu på SVT Play.

Vilken betydelse hade vikingarnas skepp? Båtarna från vikingatiden var revolutionerande och föremål för både beundran och skräck. Hemmavid begravde man sina hjältar och ledare i dem men utomlands innebar dessa skepp plundring och våld. År 2018 fann man ett stort vikingaskepp strax norr om Strömstad som gett forskarna svar på åtskilliga olösta gåtor.

https://www.svtplay.se/video/KrJBwAG/varldens-historia-dodens-vikingaskepp

Vilken betydelse hade vikingarnas skepp? Båtarna från vikingatiden var revolutionerande och föremål för både beundran och skräck. Hemmavid begravde man sina hjältar och ledare i dem men utomlands innebar dessa skepp plundring och våld. År 2018 fann man ett stort vikingaskepp strax norr om Strömstad som gett forskarna svar på åtskilliga olösta gåtor.
Carmarino
2023-05-29 11:05
0

Dokumentärserien "Historien om Sverige" handlar inte så mycket om arkeologi, men den börjar åtminstone under istiden och går fram till nutid. Sändningsstart är hösten 2023.

Den tio avsnitt långa dokumentärserien "Historien om Sverige" sträcker sig från istiden till våra dagar. Intervjuer med historiker och andra experter samsas med rekonstruktioner av avgörande händelser där Simon J Berger fungerar som en ciceron.

– Alla de här perioderna skiljer sig åt från varandra på dramatiska sätt. Det är otroligt stora skillnader. Men samtidigt är så det ju exakt likadana människor under kläderna. Det har inte hänt något med människorna på 15 000 år. De är precis som vi. När man får grepp om det är det otroligt häftigt, säger han.

https://www.gp.se/kultur/kultur-n%C3%B6je/simon-j-berger-leder-tittarna-genom-historien-1.100761332

Historien om Sverige berättas i en ny storsatsning i SVT i höst. Skådespelaren Simon J Berger blir tittarnas ledsagare genom de dramatiska händelserna som format
Carmarino
2023-06-12 10:52
1

På lördag den 17/6 kl. 20.15-21.00 sänder Kunskapskanalen första programmet av "Vandring längs Hadrianus mur" i repris. Jag såg de tre avsnitten första gången de sändes. Väldigt intressant.

Färden går längs muren som romarna byggde för bortemot 2 000 år sedan som gräns mot Skottland, och som i vår tid inspirerat till serien Game of Thrones.

Avsnitt 1: Robson Green startar sin vandring i sina egna hemtrakter i nordöstra England. Han upptäcker hur barnsligt spännande det är med modern skattjakt, tar en titt på romartidens Las Vegas och ser hur människor under årens lopp omskapat Hadrianus mur för sina egna behov.

Avsnitt 2: Romarrikets spa. För nästan 2 000 år sedan hade romarna redan vattenklosetter och bastu med golvvärme i sina fort. Robson hjälper till med utgrävningar och passar på att utmana en kompis på fisketävling i floden North Tyne.

Avsnitt 3: Kusten hägrar. Robson smakar på romarnas favoritdryck och hittar klotter vars budskap stått sig i 2 000 år. Och innan vandringen är över hinner han både ta en titt på muren från luften och att bli kompis med en uggla.

https://kunskapskanalen.se/program/59492/vandring-langs-hadrianus-mur

Vet inte om de kommer att visas på SVT Play, men de finns redan nu att se på UR Play:
https://urplay.se/serie/222383-vandring-langs-hadrianus-mur

För er som undrar var ni har sett Robson Green så är han nog mest känd i Sverige för att ha spelat kriminalkommissarien Geordie Keating i Grantchester, polisen Dave Creegan i I ondskans närhet och den kliniske psykologen Tony Hill i Mord i sinnet. (Jag har bara sett Grantchester, så för mig är han Geordie Keating. 😊)

Första stämpeln. Seriestart. Robson Green startar sin vandring i sina egna hemtrakter i nordöstra England. Han upptäcker hur barnsligt spännande det är med modern skattjakt, tar en titt på romartidens Las Vegas och ser hur människor under årens lopp omskapat Hadrianus mur för sina egna behov. Brittisk serie från 2018. Del 1 av 3. UR.
Carmarino
2023-06-30 11:32
0

På Öppet Arkiv finns serien "Salve - en medeltidssaga" (11 avsnitt à en halvtimme). Vet inte riktigt om den platsar bland "program om arkeologi", men den låter intressant i alla fall - även om den är "för barn och unga". Har inte själv sett den, trots att den har en hel del år på nacken, men har hört talas om och läst om den.

Nittonhundratalskillen Nils hamnar i Kalmar 1397 på grund av ett fel på mobiltelefonen. Han träffar medeltidsflickan Katarina, som arbetar i badstugan hos kloka gumman Rodwy. Nils ger sig ut för att leta reda på en riktig riddare, men hittar bara Katarina som gömmer något.

https://www.svtplay.se/salve-en-medeltidssaga

Nittonhundratalskillen Nils hamnar i Kalmar 1397 på grund av ett fel på mobiltelefonen. Han träffar medeltidsflickan Katarina, som arbetar i badstugan hos kloka gumman Rodwy. Nils ger sig ut för att leta reda på en riktig riddare, men hittar bara Katarina som gömmer något.
Carmarino
2023-08-29 15:34
0

Kunskapskanalen började i söndags sända en ny säsong av serien "Glömda världar, gömda skatter". Första programmet handlar om Howard Carter och Tutankhamons grav.

Arkeologen Janina Ramirez tar oss med till Egypten för att utforska sanningar och myter kring Tutankhamon och Howard Carter, den brittiske arkeolog som 1922 fann gravkammaren i Konungarnas dal. Hur kom det sig att han hittade platsen där Tutankhamon låg och hur betedde man sig med sådana fynd för hundra år sedan? Janina Ramirez undersöker även handeln med egyptiska antikviteter. Var finns de olika objekt som upptäcktes?

Har sett delar av den, och då bl.a. när Janina intervjuar Howard Carters barnbarn (eller om det var barnbarns barn). Nu ska jag titta på programmet i sin helhet. 😊

Om man missar den på Kunskapskanalen så finns den att se på UR Play:
https://urplay.se/serie/230571-glomda-varldar-gomda-skatter

Säsong 3. Janina Ramirez följer i fotstegen av kända arkeologer och utforskare som förändrat synen på vår historia.
Maria
2023-08-29 17:31
1

#75 Jag känner också igen det där med intervjun med barnbarnet.

/Maria

Carmarino
2023-08-29 18:18
0

#76: Har sett programmet nu och det visade sig vara barnbarnsbarnet. 🙂

Det var ett intressant program. Lite annorlunda från de "vanliga" berättelserna om Tutankhamon.

Maria
2023-08-29 18:25
1

#77 Aha.

Känns som jag måste titta på detta 🙂

/Maria

Carmarino
2023-08-29 18:31
0

#78: Ja, gör det. Tror inte du ångrar dig. 🙂

Maria
2023-08-29 18:44
1

Känns spännande när man har varit där också.

/Maria

• Redigerat 2023-08-29 18:44 av Maria
Carmarino
2023-08-29 18:52
1

#80: Jag tyckte det var spännande trots att jag inte varit där, så det blir säkert ännu intressantare för dig. 🙂

Carmarino
2023-09-18 11:13
0

Det verkar som om jag har missat att skriva om programmet "Vikingatidens stora äventyrare", som finns på SVT Play till tisdagen den 31 oktober. Tittade på det igår och kan varmt rekommendera det.

Det här är berättelsen om vikingen som blev en av medeltidens mest kända äventyrare. Gudrid Torbjörnsdotter var den beresta vikingakvinnan som både lyckades korsa Atlanten, 500 år före Christofer Columbus, och göra en pilgrimsfärd till Vatikanen. Med hjälp av isländska ättesagor och nya arkeologiska rön kan vi nu följa i Gudrids fotspår, men även bekräfta bilden att många kvinnliga vikingar var långt mer än passiva husfruar.

https://www.svtplay.se/video/ja4E59n/vikingatidens-stora-aventyrare

En liten rolig sak med programmet är att en av de isländska arkeologerna heter Zoëga i efternamn. Jodå, det finns en gren av "kaffe-släkten" (och prästsläkten) Zoéga som flyttade till Island. 😊

Det här är berättelsen om vikingen som blev en av medeltidens mest kända äventyrare. Gudrid Torbjörnsdotter var den beresta vikingakvinnan som både lyckades korsa Atlanten, 500 år före Christofer Columbus, och göra en pilgrimsfärd till Vatikanen. Med hjälp av isländska ättesagor och nya arkeologiska rön kan vi nu följa i Gudrids fotspår, men även bekräfta bilden att många kvinnliga vikingar var långt mer än passiva husfruar.
Carmarino
2023-09-18 11:21
1

#72: Seriestart för "Historien om Sverige" är söndag 5 november; SVT Play kl. 02.00 och SVT1 kl. 21.00.

https://www.svtplay.se/historien-om-sverige

Programserien Historien om Sverige består av tio delar och bygger på rekonstruktioner av historiska skeenden och personer. Över 300 experter har bidragit till innehållet och 100 av dem medverkar även i serien. Skådespelaren Simon J. Berger är seriens berättare. Ledmotivet till Historien om Sverige komponeras av Ludwig Göransson och Per-Gunnar Juliusson. Seriestart: SVT Play Söndag 5 november kl. 02.00 och SVT1 kl. 21.00
Fornöga
2023-09-18 13:41
1

#83 De började ju göra reklam för det redan i början på sommaren, så nu vill det till att det motsvarar förväntningarna! 😉

Carmarino
2023-09-18 16:03
1

#84: Ja, verkligen. Av beskrivningen att döma tycker jag det verkar som en direkt kopia av den danska varianten "Historien om Danmark", med Lars Mikkelsen (Mads bror) som berättare.

https://da.wikipedia.org/wiki/Historien_om_Danmark

https://www.dr.dk/drtv/serie/historien-om-danmark_145311

Carmarino
2023-09-24 03:50
1

På SVT Play kan man nu se första delen av två av programmet Vasaskeppets hemligheter.

Vasa byggdes för krig, men också för att imponera på fienden och visa makt. Men hon sjönk på sin jungfrufärd och drog ett trettiotal människor med sig i djupet. Idag 400 år senare studerar forskarna denna världsunika tidskapsel från 1600-talets början. Hur kraftfulla var Vasas 64 kanoner? Vem föreställer egentligen de otaliga, färgglada skulpturerna på skeppet? Och den stora frågan: vad var orsaken till att skeppet sjönk?

https://www.svtplay.se/vasaskeppets-hemligheter

Vasa byggdes för krig, men också för att imponera på fienden och visa makt. Men hon sjönk på sin jungfrufärd och drog ett trettiotal människor med sig i djupet. Idag 400 år senare studerar forskarna denna världsunika tidskapsel från 1600-talets början. Hur kraftfulla var Vasas 64 kanoner? Vem föreställer egentligen de otaliga, färgglada skulpturerna på skeppet? Och den stora frågan: vad var orsaken till att skeppet sjönk?
Fornöga
2023-09-25 08:55
1

#86 Sett det första avsnittet, som jag tyckte levde upp till mina förväntningar.

Carmarino
2023-09-25 11:39
1

#87: Så bra. Har inte hunnit se det än, men ska försöka hinna med det i veckan.

Carmarino
2023-10-07 03:23
2

I kväll börjar en ny historiedokumentär på Kunskapskanalen, nämligen Antikens riken. Första avsnittet finns redan nu att se på SVT Play.

Hur gjorde de antika makterna när de väl fått fotfäste i ett land för att säkerställa sin överlevnad och etablera sin kultur? Vi besöker några av UNESCO:s världsarvsplatser och undersöker varför de blev till.

Första programmet av sex handlar om Begynnelsen.

I begynnelsen var inte den största utmaningen för civilisationen att uppfinna ett vapen eller ett fordon - det var att vinna över naturen. Genom några av Unescos världsarvsplatser följa hur de första civilisationerna via skicklighet och uppfinnesrikedom utnyttjade marken bäst och etablerade sina kulturer.

https://www.svtplay.se/antikens-riken

Hur gjorde de antika makterna när de väl fått fotfäste i ett land för att säkerställa sin överlevnad och etablera sin kultur? Vi besöker några av UNESCO:s världsarvsplatser och undersöker varför de blev till.
Carmarino
2023-10-19 03:04
0

Kunskapskanalen visar ikväll programmet "Före Columbus - de som upptäckte Amerika". Det kan redan nu ses på SVT Play.

För många är Columbus fortfarande mannen som upptäckte Amerika - men han var inte först. Vikingen Leif Eriksson var troligen den förste europé att sätta sin fot på amerikansk mark runt år 1000. Den medeltida walesiska prinsen Madoc sägs ha byggt fort längs Ohiofloden. Och en kung från Mali i Västafrika ska ha spenderat enorma summor på flottor som seglat över 200 år före Columbus.

https://www.svtplay.se/video/ePvLB2M/fore-columbus-de-som-upptackte-amerika

För många är Columbus fortfarande mannen som upptäckte Amerika - men han var inte först. Vikingen Leif Eriksson var troligen den förste europé att sätta sin fot på amerikansk mark runt år 1000. Den medeltida walesiska prinsen Madoc sägs ha byggt fort längs Ohiofloden. Och en kung från Mali i Västafrika ska ha spenderat enorma summor på flottor som seglat över 200 år före Columbus.
Fornöga
2023-11-01 11:03
1

#83 Dags så, och förhandsrecensionerna lovar gott. (Ej betalartikel. Ännu.)

Äntligen har SVT gett oss en historisk berättelse om Sverige som inte luktar mossa och digerdöd eller har tonsatts av benflöjter och vevlira. Det tackar GP:s tv-kritiker Jan Andersson för.
Carmarino
2023-11-01 12:13
1

#91: Ser fram emot att titta. Hoppas jag inte blir besviken, men det verkar ju inte så åtminstone. 😊

Fornöga
2023-11-01 20:56
1

#92 Det är ju en en del utlöpare från programmet också, lätt gjort att missa något intressant där.

Carmarino
2023-11-02 04:50
1

#93: Ja, det gäller att hålla ögonen öppna. Det ska bli intressant att se om de har kopierat det danska konceptet rakt av, eller om de gjort sin egen version.

Hvor kommer vi fra? Hvad er vores fælles fortid? Og hvordan er vi blevet til dem, vi er? Tag med på en fascinerende rejse gennem danmarkshistorien - fra stenalderen frem til i dag.
Carmarino
2023-11-06 14:14
2

Nu har jag tittat på första avsnittet av "Historien om Sverige" samt eftersnacket. Tittade även lite på "Historien om Sverige med Farah". Konstaterade att det sistnämnda programmet kan jag hoppa över i fortsättningen. Det blir rätt mycket upprepning av vad som sägs i "det stora" programmet.

Det är visserligen rätt länge sedan jag såg den danska serien (det bör ha varit 2017, när den visades på dansk tv) så minnet av vad den handlade om är inte det bästa. Tycker dock jag känner igen inledningen med kanoterna och istiden. Plus att Lars Mikkelsen också vandrar omkring mitt i händelserna och kommenterar.

Vet inte vilka tidsperioder de 10 avsnitten är indelade i, men så här långt stämmer de överens med den danska seriens; avsnitt 1 = Stenåldern, avsnitt 2 = Metallernas tid. Följande avsnitt i den danska serien är:

Avsnitt 3 - Vikingatiden
Avsnitt 4 - Tidig medelålder (1100-talet)
Avsnitt 5 - Sen medelålder (ca 1350-1526)
Avsnitt 6 - Reformation och renässans (1600-talet)
Avsnitt 7 - Envälde och upplysningstid (1700-talet)
Avsnitt 8 - Grundlagen, folket och makten (1800-talet)
Avsnitt 9 - Den svåra demokratin (första halvan av 1900-talet)
Avsnitt 10 - Välfärd och kallt krig (andra halvan av 1900-talet)

Det återstår att se hur lika de är framöver, men ju längre fram i tiden den danska serien kommer desto mer "danskt" blir det naturligtvis. Fast för oss här i syd är ju de första 5-6 avsnitten även vår historia.

Innehållsmässigt så stämmer avsnitt 1 också rätt väl med det danska, som beskrivs så här:

Én fascinerende historie om tusindvis af år, hvor vores land bliver skabt ud af is og vand, og hvor de første danskere ankommer til vores egn. Det bliver en rejse ind i urtiden og det liv, som urtidsjægerne har levet i skovene og ved havet og helt frem til bondestenalderen. Gennem skeletfund afslører eksperter, hvordan vores forfædre har set ud i stenalderen og hvorfor stenaldermennesket byggede de imponerende jættestuer, som ligger overalt i det danske.

Som vanligt fokuserades det en hel del på jakt, men även andra aspekter av livet berördes, och programmet var klart sevärt. Eftersnacket var också intressant, där de deltagande experterna förklarade hur de kommit fram till hur man levde förr i tiden.

Fornöga
2023-11-07 09:56
1

"Bronsålderns kollaps": Vetenskapens värld på SVT 14 november och repris dagen samt på SVT Play t.o.m. 13 november 2025:

"Under bronsåldern domineras vår värld av tre blomstrande civilisationer. Men inom loppet av bara 50 år kollapsar de alla, en efter en. Hur är det möjligt? Följ med och nysta i den stora gåtan om bronsålderns kollaps."

Carmarino
2023-11-07 11:32
1

#96: Den ska jag se. Den ingår i serien "Världens historia", och det finns väldigt många intressanta program i den serien.

https://www.svtplay.se/kategori/varldens-historia

Streama program, serier och dokumentärer om historiska händelser.
Carmarino
2023-11-07 11:35
1

Samma dag och samma tid, den 14 november, sänder Kunskapskanalen "Englands stora utgrävning". Det är en repris så den finns att se på UR Play. Har ni inte sett den, gör det. Den är verkligen intressant. Tre avsnitt.

https://urplay.se/serie/221342-englands-stora-utgravning

Avsnitt 1:

Under arkeologiska utgrävningar av en gravplats i centrala London får vi veta märkliga detaljer om gravkistor med lås, kistor inklädda i metall. En våg av gravplundring plågade kyrkogårdar i England under tidigt 1800-tal. Men vad berodde dessa plundringar på och hur fick man till slut stopp på det? Innan bygget av den nya järnvägen HS2 måste arkeologer att gå igenom de två stora gravplatser som berörs i London och Birmingham.

Avsnitt 2:

Två enorma utgrävningar avslöjar nya insikter om två viktiga städer. Vi gräver djupare bland de bortglömda, rika och fattiga i London, som blev en världsstad och Birmingham, som kallades "världens verkstad". I London var gravar ofta märkta med namnbrickor eller gravstenar men på Birminghams kyrkogårdar upptäcker arkeologerna gravarna mestadels är omärkta, vilket försvårar detektivarbetet att försöka ta reda på vilka som ligger begravda här.

Avsnitt 3:

En utgrävning av en viktoriansk kyrkogård avslöjar hur den stora industristaden Birmingham kunde uppstå så snabbt. Vad drev utvecklingen framåt och vilka var det som levde här? Vi lär oss om den industriella revolutionen i England och om Curzon Street Station, en av Englands äldsta järnvägsterminaler. Men vad är det för konstiga hackmärken på vissa skelettdelar i gravarna? Och varför saknas skelettdelar som armar och ben i många av gravarna?

Inför ett järnvägsbygge från London till Birmingham utförs enorma arkeologiska utgrävningar. Arkeologer ska undersöka hela sträckan och alla mänskliga kvarlevor måste grävas upp och återbegravas. Inga värdefulla historiska föremål får gå förlorade. Under utgrävningarna uppdagas fynd som berättar om London förflutna och Birminghams industriella historia. Med på utgrävningarna är antropologen Alice Roberts och historikern Yasmin Khan, som ger oss en unik inblick i Storbritanniens historia.
Carmarino
2023-11-07 11:38
0

På Kunskapskanalen visas även serien "Antika Egyptens drottningar". Finns att se på SVT Play.

Historien om tre nästan okända men fantastiska egyptiska drottningar och hur de trots sitt kön blev fanbärare långt före sin tid.

Avsnitt 1 handlar om Drottning Tiye:

För över 3000 år sedan var den egyptiska drottningen Tiye en källa till inspiration för en religiös revolution som skapade kaos i Egypten, något som kan ha banat väg för framväxten av en av världens största religioner.

Avsnitt 2 sänds på fredag och handlar om "Den andra Kleopatra".

https://www.svtplay.se/antika-egyptens-drottningar

Historien om tre nästan okända men fantastiska egyptiska drottningar och hur de trots sitt kön blev fanbärare långt före sin tid.
Fornöga
2023-11-08 18:00
0

#95 Har också sett första avsnittet och diskussionen efteråt, däremot inte barndelen- tack för varningen! 😉

Tyckte väl avsnittet var sevärt, men jag reagerade på att alla stenålderstjejerna såg ut som mannekänger. Hade de överlåtit castingen till någon modellagentur, eller fanns det inga kvinnor med vardagligt utseende på den tiden? 🤔

• Redigerat 2023-11-08 18:01 av Fornöga
Carmarino
2023-11-08 19:33
1

#100: Recensenten i Helsingborgs Dagblad sågade programmet jäms med fotknölarna. Han var inte imponerad utan tyckte det var ett barnprogram.

I första avsnittet är det ett närmast osunt pk-upprepande av att de första svenskarnas hudfärg minsann var mörkare än dagens och att klimatförändringen när den kanadensiska inlandsisen smälte enbart var temporär. Här reses murar så att inga foliehattar ska kunna faktaförneka.

För att vi ska förstå vilka omedelbara plattfotingar vi härstammar från har en samling hipsters från Söder anlitats som statister i utbyte mot att de låter bli att tvätta håret och ansa skägget ett par veckor före inspelning.

Och så – lika överraskande som överflödigt varje gång – smyger med jämna mellanrum programmets ciceron, Simon J Berger, in från sidan och upprepar det som nyss redan sagts. Oavsett om han dyker upp på ett slagfält eller i en gravsättning och vad han än har att tillägga så ler han, hela tiden ler han, oklart varför. Kanske för att han snart ska få vara ur bild igen. I intervjuer inför programmet har han framhållit sitt omåttliga historieintresse. Av detta märks inget. Det hade lika gärna kunnat sägas av Bolibompadraken. Å andra sidan får han inte många sekunder på sig.

https://www.hd.se/2023-11-08/historien-om-sverige-eller-ar-det-barn-tv-vi-tittar-pa
(Betalartikel)

Fornöga
2023-11-12 10:00
1

"100 #101 "Om man blundar slipper man också se fornmänniskorna rejvdansa framför en lägereld, eller utföra mer eller mindre trovärdiga offerriter. Och visst kan man klaga på de nästan trendiga frisyrerna, att en fornflicka svassar runt med gardinlugg, men allt kostymdrama tenderar att säga mer om tiden den är gjord i än tiden som den försöker att gestalta. Kanske kommer framtidens människor glädjas lika mycket åt dessa tidstypiska hårsvall, som jag gör över de tunga lösögonfransarna och tjocka kajalen i BBC:s filmatisering av ”Forsytesagan” från 1967," skriver Valerie Kyeyune Backström på Expressen kultur om aktörerna i första avsnittet.

Fornöga
2023-11-12 10:03
1

En annan kritik av Historien om Sveriges första avsnitt är att stenåldern i norra Sverige osynliggjordes, skriver SVT Sápmi.

Programmet ”Historien om Sverige” osynliggör norra Sverige i första avsnittet om stenåldern. Det menar Nils Harnesk, arkeolog vid Norrbottens museum. – Man missar att vi har en delvis annan stenålder i norra Sverige, säger han i programmet ”Historiskt eftersnack”.
  • Redigerat 2023-11-12 10:04 av Fornöga
Carmarino
2023-11-12 13:05
1

#103: Har ett vagt minne av att de åtminstone visade att det kom folk från öster och in över norra Sverige ner mot Norge. Fast jag kan förväxla det med något jag läst.

Fornöga
2023-11-13 07:35
1

#104 Jo, det var med i avsnittet, fast rätt summariskt. Igår kom norrlänningarna till tals i uppföljningen av avsnitt 2.

Fornöga
2023-11-13 07:35
1

Podämne på Aftonbladet daily: "Redan efter första avsnittet har Sveriges Televisions supersatsning “Historien om Sverige” debatterats flitigt. Alla verkar ha en åsikt om serien, kultur och ledarskribenter, tyckare i sociala medier och givetvis tidningarnas tv-recensenter. Bland annat får serien kritik för att vara för enkel i historieberättandet, att den är gjord för barn och att Sverige faktiskt inte ens fanns som land för 6000 år sen. Många tycker också att statisterna är alldeles för snygga och välrakade. Vad är det egentligen som väcker så stor debatt kring SVTs satsning? Är serien för svulstig och finns det fog för kritiken?"

Länk.

Kanske dags att ge serien en egen tråd med tanke på den diskussion den redan väckt?

Redan efter första avsnittet har Sveriges Televisions supersatsning “Historien om Sverige” debatterats flitigt. Alla verkar ha en åsikt om serien, kultur och ledarskribenter, tyckare i sociala medier och givetvis tidningarnas tv-recensenter. Bland annat får serien kritik för att vara för enkel i historieberättandet, att den är gjord för barn och att Sverige faktiskt inte ens fanns som land för 6000 år sen. Många tycker också att statisterna är alldeles för snygga och välrakade. Vad är det egentligen som väcker så stor debatt kring SVTs satsning? Är serien för svulstig och finns det fog för kritiken? Gäst: Karolina Fjellborg, tv-kritiker på Aftonbladet. Programledare och producent: Jenny Ågren. Klipp från: SVT, SR. Kontakt: podcast@aftonbladet.se.
Carmarino
2023-11-13 08:32
0

#105: Har inte hunnit se det än. Får se om jag hinner i kväll.

Carmarino
2023-11-13 08:34
0

#106: Bra idé. Själv hinner jag inte förrän senare idag, så om du vill får du gärna göra en tråd om serien.

Fornöga
2023-11-13 09:54
1

#108 Jag gör ett försök.

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Fornöga
2023-11-13 15:23
1

#104 #105 En av dessa som kom norrifrån dog tydligen i Skattungbyn i Dalarna, där man påträffat brända ben som är de nordligast påträffade mänskliga kvarlevorna från denna period i Skandinavien.

Källa.

För två år sedan hittade arkeologer brända benbitar i Skattungbyn i Orsa. Fyndet har visat sig vara en viktig pusselbit för att förstå hur Sverige befolkades under stenåldern.
Carmarino
2023-11-15 09:39
0

I serien "Världens historia" kan man nu se programmet "Bronsålderns kollaps" på SVT Play.

Under bronsåldern domineras vår värld av tre blomstrande civilisationer. Men inom loppet av bara 50 år kollapsar de alla, en efter en. Hur är det möjligt? Följ med och nysta i den stora gåtan om bronsålderns kollaps.

https://www.svtplay.se/video/jQ72vA2/varldens-historia-bronsalderns-kollaps

Under bronsåldern domineras vår värld av tre blomstrande civilisationer. Men inom loppet av bara 50 år kollapsar de alla, en efter en. Hur är det möjligt? Följ med och nysta i den stora gåtan om bronsålderns kollaps.
Maria
2023-11-15 09:42
0

#111 Såg det igår.
Spännande. Sjöfararna var nytt för mig.

/Maria

Carmarino
2023-11-15 09:46
1

#112: Har inte själv sett det än, men det verkar ju lovande. Det är så många program jag har på vänt nu, så snart får jag väl avsätta en hel dag åt att "titta ikapp". 😊

Carmarino
2023-11-18 02:42
1

#15: Kunskapskanalen sänder serien om Olav i repris, med början i kväll klockan 21.50. Alla tre avsnitten finns att se på SVT Play t.o.m. 17 november 2025.

https://www.svtplay.se/olav

Svenskarna känner honom som Olof den helige, och i Norge är han helgonförklarad och obligatorisk i skolundervisningen. Myterna kring Olav har också skapat en besatthet hos Game of Thrones-stjärnan Kristofer Hivju - som nu kommer väl till pass i en storslagen nordisk samproduktion, med SVT som samproducent.
Carmarino
2023-11-19 03:07
1

På SVT Play kan man se "Mayakungarnas fall" till den 31 oktober 2026.

Redan före spanjorernas ankomst hade den södra mayacivilisationen börjat kollapsa. Nya upptäckter kan nu berätta historien. Långt nere i heliga grottor hittas bevisen för när regnen slutade komma. Med lidarteknik från drönare kan forskare nu ”ta bort” djungeln och visa mayafolkets värld på ett sätt som aldrig tidigare skådats. Folkets högtstående geotekniska kunnande gjorde att städer kunde växa sig enormt stora - kanske för stora. Avancerad benanalys från hundratals gravar berättar vad människorna åt och vad som förändrades i deras liv. Och mest fascinerande är det unika fyndet som skriftligt berättar om heliga gudar, mord, klimatförändringar och undergång. I den här filmen ges förklaringarna till mayakungarnas fall, från insidan.

https://www.svtplay.se/video/eXYgXB2/vetenskapens-varld-mayakungarnas-fall

Redan före spanjorernas ankomst hade den södra mayacivilisationen börjat kollapsa. Nya upptäckter kan nu berätta historien. Långt nere i heliga grottor hittas bevisen för när regnen slutade komma. Med lidarteknik från drönare kan forskare nu ”ta bort” djungeln och visa mayafolkets värld på ett sätt som aldrig tidigare skådats. Folkets högtstående geotekniska kunnande gjorde att städer kunde växa sig enormt stora - kanske för stora. Avancerad benanalys från hundratals gravar berättar vad människorna åt och vad som förändrades i deras liv. Och mest fascinerande är det unika fyndet som skriftligt berättar om heliga gudar, mord, klimatförändringar och undergång. I den här filmen ges förklaringarna till mayakungarnas fall, från insidan. Programledare: Victoria Dyring.
Carmarino
2023-12-15 04:02
1

I kväll sänder Kunskapskanalen första avsnittet av fem i dokumentärserien Brottsplats: Antiken.

Brottsligheten är lika gammal som mänskligheten själv. Och ändå fortsätter vissa brott att fascinera oss än i dag - ofta för att de förblir olösta. Med hjälp av ny modern kriminalteknik och experimentella arkeologiska metoder tar experter sig an uppgiften att lösa uråldriga fall och identifiera brottslingarna.

Avsnitt 1 heter Tro och makt:
En mystisk massdöd av barn i antikens Aten, en stor brand i Rom och farao Akhenatons fanatiska förstörelse av egyptiska tempel. Med hjälp av modern kriminalteknik och experimentell arkeologi gräver vi djupare i brottsplatsen och identifierar förövarna.

https://www.svtplay.se/brottsplats-antiken

Brottsligheten är lika gammal som mänskligheten själv. Och ändå fortsätter vissa brott att fascinera oss än i dag - ofta för att de förblir olösta. Med hjälp av ny modern kriminalteknik och experimentella arkeologiska metoder tar experter sig an uppgiften att lösa uråldriga fall och identifiera brottslingarna.
Fornöga
2023-12-15 08:41
1

#116 Verkar intressant- och snacka om "cold cases"! 😁

Carmarino
2023-12-15 09:17
0

#117: Ja, de är rentav djupfrysta. 😁

Carmarino
2024-01-26 10:41
0

Kunskapskanalen visar den 22 minuter långa föreläsningen "Att resa i tiden med dna" klockan 16.05 idag, men den kan redan nu ses på UR Play. Den är tillgänglig där till 30 juni 2025.

Mammutbetar, ben och tänder från utdöda djur kan avslöja sina hemligheter. Genom att ta fram och analysera bitar av urgammalt dna - ibland mer än en miljon år gammalt - kan forskare lära sig tidigare okända saker om forna tiders arter och miljöer. Erik Ersmark, forskningsingenjör vid Centrum för paleogenetik, berättar hur det går till. Inspelat på UR i Stockholm den 10 oktober 2023.

https://urplay.se/program/234945-att-resa-i-tiden-med-dna

Mammutbetar, ben och tänder från utdöda djur kan avslöja sina hemligheter. Genom att ta fram och analysera bitar av urgammalt dna - ibland mer än en miljon år gammalt - kan forskare lära sig tidigare okända saker om forna tiders arter och miljöer. Erik Ersmark, forskningsingenjör vid Centrum för paleogenetik, berättar hur det går till. Inspelat på UR i Stockholm den 10 oktober 2023. Arrangör: UR.
  • Redigerat 2024-01-26 10:41 av Carmarino
Carmarino
2024-01-28 16:28
1

#119: Har tittat på föreläsningen nu. Den var intressant, även om den var lite "torr". Som vetenskapsföreläsningar ofta är. 😊

Carmarino
2024-03-17 03:22
1

Imorgon kl. 20.00 på SVT2 visar Vetenskapens värld "Mesopotamiens gömda städer". Programmet finns redan nu att se på SVT Play.

Efter decennier av krig och förstörelse görs nu nya fynd kring de mytomspunna mesopotamiska platserna, civilisationens vagga. En ny generation av internationella arkeologer återöppnar nu gamla fyndplatser. Med hjälp av den senaste tekniken gör de häpnadsväckande upptäckter kring de tidigaste mänskliga städerna.

https://www.svtplay.se/video/jqWYwAx/mesopotamiens-gomda-stader

Eftersom iFokus helt plötsligt har bestämt att inga trådar får vara längre än 100 kommentarer så fortsätter vi i den här tråden.

https://arkeologi.ifokus.se/discussion/1587975/program-om-arkeologi-2

Efter decennier av krig och förstörelse görs nu nya fynd kring de mytomspunna mesopotamiska platserna, civilisationens vagga. En ny generation av internationella arkeologer återöppnar nu gamla fyndplatser. Med hjälp av den senaste tekniken gör de häpnadsväckande upptäckter kring de tidigaste mänskliga städerna.
  • Redigerat 2024-05-11 15:52 av Carmarino
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.