Guldgubbar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Guldgubbar är något som bara förekommer i Norden. De förställer oftast människor, men även djur förekommer. Det allra största antalet guldgubbar har hittats på Boplatsen "Sorte Muld" (svarta jorden) på Bornholm. Över 2500 gubbar hittades där, vilket är ca 85 procent av alla påträffade guldgubbar. Det största svenska fyndet av guldgubbar gjordes vid Uppåkra i Skåne, se video.
Läs mer om guldgubbarna här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Guldgubbe
https://popularhistoria.se/vetenskap/arkeologi/tunn-guldfolie-gackar-forskare
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Även i Eketorps borg på Öland påträffades en del guldgubbar. När jag var där köpte jag tre stycken som souvenir. De är dock gjorda i silver. Tror de fanns i guld också, men dels tycker jag inte om guldsmycken och dels är guld mycket dyrare. Originalgubbarna är väldigt tunna, så de hade förmodligen inte hållit särskilt bra som smycke. Därför är souveniergubbarna tjockare.
Gubben på bilderna 1-2 är 2,5 cm hög.
Gubbarna på bilderna 3-6 är 1,5 cm höga.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Hmmm……lite räknande. Om 2500 gubbar är 85% av alla påträffade gubbar, hur kan man då ha hittat fler än så i Uppåkra?
#2: Man har bara hittat drygt 120 guldgubbar i Uppåkra.
#3: Ursäkta det var jag som tänkte fel. Blandade ihop Norden och Sverige 😳
#4: Lätt hänt. Bornholm var ju svenskt länge, och hade fortfarande varit det om vi inte fått Ven istället. 😊
- Redigerat 2022-06-04 15:08 av Carmarino