Arkeologi iFokus

Arkeologi

Etiketter: utgrävningarvikingarforskningförhistoriakulturerstenålderbronsåldernkläder
Läst 58 ggr
Carmarino
3

Kläder förr i tiden

Senaste numret av Populär Arkeologi (nr 5/2022) är ett temanummer om kläder. Det finns väldigt mycket information om hur man klädde sig förr i tiden i tidningen. Så är du intresserad av gamla tiders klädedräkter rekommenderar jag ett köp (eller läs på biblioteket eller i Readly-appen).

Bland annat finns det reportage om hur dels Bockstensmannen och dels ismannen Ötzi klädde sig. Det står dessutom en hel del om nya rön om de bägge herrarna också. Väldigt spännande.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fornöga
0

#0 Tack för tipset!

Prenumererade på den tidskriften i många år och gillade den, men när jag märkte att exemplaren började samlas olästa på hög så fann jag för gott att sluta prenumerationen.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Sindri
0

Jag visste inte om att den fanns - så slängde iväg en prenumeration. Har faktiskt några (väldigt gamla) universitetspoäng i arkeologi. 😊

Carmarino
0

#1: Det är fördelen med att läsa den i Readly; jag läser bara de tidningar som jag tycker är intressanta och hinner med. Plus att de inte läggs på hög. 😊

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
0

#2: Första numret i Readly är från december 2016. Det står "Nya! Populär arkeologi" på omslaget. Hittade en sida på nätet om den där det stod "nedlagd", så den har nog funnits längre än så.

Brukar åtminstone ögna igenom den på Readly. Allt är inte av intresse, men i det här numret var det mesta läsvärt. 😊

Sindri
0

Berätta mer om Readly, är du snäll, har inte koll på vad det är.

Carmarino
0

Readly är en sajt (och en app) där man kan läsa en väldig massa tidningar och tidskrifter. Just nu kan man prova på gratis i 6 veckor. Sedan kostar det 99 kronor per månad om man vill fortsätta. Bara ett nummer av Populär Arkeologi kostar 85 kronor så de 99 kronorna sparar man snabbt in om man vill läsa några olika tidningar.

Man har dessutom tillgång till tidningar på andra språk, om man skulle vilja läsa något annat än svenska. 😊

Nackdelen är att rätt som det är försvinner någon eller några av de tidningar man brukar läsa. Inte mycket att göra åt, men för min del är det tillräckligt många kvar för att jag ska tycka att det är värt 99 kronor per månad.

Jag brukar läsa i appen på min surfplatta och det funkar väldigt bra. Appen är den bästa av de tre jag har testat (övriga är ARCY och Wype, som är rätt värdelösa i mitt tycke). Det går att ladda ner tidningarna till surfplattan/mobilen om man vill läsa offline. Då är man inte beroende av ett fungerande nät.

https://se.readly.com/

Readly | Alla dina favorittidningar med en prenumeration för endast 119,00 kr i månaden. Prova kostnadsfritt nu!
  • Redigerat 2022-10-15 14:32 av Carmarino
Sindri
0

Tack. Skall tänka på det när min prenumeration tar slut. 👌

Sindri
1

#6: Jag har kollat lite på Readly nu, och det ser ju för bra ut för att vara sant. Kan man ladda ner och läsa hela tidningar i pdf? 99 kr är ju billigare än vad bara en tidning kostar.

Carmarino
0

#8: Nej, det går inte att ladda ner tidningarna som pdf - tror jag, har inte testat på datorn men i appen går det inte. Däremot kan du ladda ner dem i appen och läsa dem på mobilen eller surfplattan även om du är offline. Får kolla hur det funkar på datorn sedan. Har inte startat den än. 🙂

Sindri
0

Aha, som en e-tidning. Vi har SvD som e-tidning och det verkar konstigt att vi skall få både den och en massa andra tidningar lika lättillgängligt för lägre månadsavgift.
De sparas i plattan/mobilen så länge man vill eller?

Carmarino
0

#10: Ja, det är e-tidningar. Kollade nu, och det går inte att ladda ner dem som pdf. Men man kan spara dem i plattan/mobilen så länge man har tillräckligt utrymme där. 😊

Detta under förutsättning att inte tidningen försvinner ur utbudet. Det händer ibland. Med det sagt så upptäckte jag av en händelse att en del av de tidningar jag trodde hade försvunnit hade hamnat bland dolda tidningar av någon okänd anledning. (Kan ha tryckt på det valet av misstag någon gång.) När jag tog bort dem därifrån så dök de upp i listorna igen. 😁

SvD är ny (tillkom 12 oktober). Visste inte att man fick tillgång till hela Readly när man prenumererar på den. Det är ju inte dåligt. Jag prenumererar på tidningen Hembakat och får då tillgång till alla tidningar i appen Arcy. Prenumererar även på tidningen Släkthistoria, men där får jag bara tillgång till just den i appen Wype. Övriga tidningar är låsta. Så det varierar tydligen mellan de olika apparna. Varken Arcy eller Wype har däremot tillnärmelsevis lika många tidningar som Readly. Plus att de två apparna inte är särskilt användarvänliga. Readly är ljusår ifrån dem när det gäller läsvänlighet.

Sindri
0

#11: Nej, nu blev det misskommunikation. 🤔 Vi har eSvD, men om vi prenumererar på Readly så får vi den plus en massa andra tidningar för samma pris.
Så om jag tar en Readly så kan vi säga upp eSvD. Verkligen något att tänka på.
Jag är ju väldigt intresserad av vetenskap och historia så där finns mycket att läsa, men frågan är ju när……..????

Carmarino
0

#12: Aha, då förstår jag. Ja, står man ut med att läsa tidningen på surfplattan/mobilen (eller datorn) så sparar man mycket pengar på en prenumeration på Readly.

Jo, det är ju det som är problemet - tiden. För min del så har jag börjat med att bara läsa det som verkligen intresserar mig. Resten hoppar jag över. Då hinner man läsa ett par tidningar på en timme åtminstone. Ibland är det kanske bara en eller två artiklar jag är intresserad av, och då läser jag bara dem. Det gäller bara att "blunda" och snabbt bläddra vidare från övriga sidor. 😊