Handel med dinosaurieskelett
Bild från pixabay.com
Dinosurieskelett säljs på auktion. Låter inte alls bra, hur har det blivit så? Hur har de hamnat på öppna marknaden? Trodde de bara fanns inom forskningen och på museum.
"Det är ledsamt att dinosaurier blir samlingsobjekt för oligarkklassen. Jag kan bara hoppas att den här flugan är över snart, säger paleontologen Steve Brusatte vid Edinburghs universitet."
https://www.hbl.fi/artikel/9b35ff78-4e8b-49b3-8acb-d786b8f60747
💖🧡💛💚💙💜
Nej, fattar inte heller, men alla länder har väl inte reglerat hur man gör med sådana fynd, men i USA trodde jag faktiskt man hade det. Måste ju vara en privatperson eller firma som grävt fram det, men att man får det är ju också märkligt.
Tycker det är märkligt att det är ett så pass nyligen utgrävt skelett, som dessutom kommer från USA. Att det då säljs redan efter två år verkar skumt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Nä, det känns verkligen inte seriöst! 🤨
💖🧡💛💚💙💜
Kanske för dyrt för vissa museum att köpa in, så de rika passar på och köper dem.
Får väl hoppas att de tar väl hand om skeletten så de kanske senare hamnar på museum ändå, när de rika tröttnat på dem.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2022-10-29 19:17 av Tarotstollan
#4: Ja, eller att någon oligark köper det och donerar det till något museum.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Ja, det är ju mycket möjligt att det blir så också.
Men jag trodde det vara var muséer och institutioner som fick gräva fram sånt och då tillfaller det automatiskt dem.
I Sverige kan du inte ordna utgrävningar som privatperson eller företag.
#7: Vet inte hur lagen ser ut i USA, men jag trodde samma som du.
Man kan ju se folk gå på stränder med metalldetektorer och plocka på sig det dom hittar.
Men förhoppningsvis är det inte detsamma som att hitta dinosaurie ben och annat.
#9: Eftersom det är förbjudet i Sverige är det nog ingen som öppet skulle sälja något de hittar, men visst förekommer det här också att folk olagligt letar arkeologiska fynd.
Suck! Det borde självklart inte få förekomma!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#11: Nej, men vissa gör allt för pengar. Det värsta är när de förstör gamla saker bara för metallvärdet i dem. Alltså stjäl gamla kopparföremål och smälter ner dem för att sälja kopparn.
Ett sammansatt skelett av en Tyrannosaurus rex går under klubban på en auktion i Schweiz. Experter varnar för att det därmed går vetenskapens näsa förbi.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#13: Sorgligt. 😥
Förskräckligt!!! Inte klokt!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Jag håller med alla om att det är helt galet att folk gräver upp gamla skelett från utdöda djur för att bli rika, istället för att bidra till vetenskapen.
Vetenskapen om utdöda djurarter heter paleontologi:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Paleontologi
Arkeologi är vetenskapen som studerar historiska lämningar efter människors aktiviteter: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Arkeologi
Det är bortom allt förstånd!
Jag får en direkt association till Jurassic Park 5 där de rika budar hem varsin dinosaurie.
- Redigerat 2024-07-18 09:01 av [trädkrona]
#17: Sorgligt att han som hittade det inte kunde skänka det till ett museum istället, eller sålt det för en rimlig summa som täckte hans kostnader. Kan inte tänka mig att det inte finns något museum som ville ta emot det.
Åtminstone två utauktionerade dinosaurieskelett som verkar ha hamnat hos en seriös köpare…🙂
- Redigerat 2024-09-21 09:28 av Fornöga
#20: Trevligt. 👍😊
Sotheby's lade i veckan ut skelettet av en Tyrannosaurus Rex till försäljning, enligt TV4 Nyheterna. Utropspriset är 250 miljoner kronor, men den kommer troligen att gå för ett högre belopp. Hoppas att den ställs ut på museum någonstans efter försäljningen! 🤔
- Redigerat 2026-05-30 17:20 av Fornöga
#22: Ja, vi får hoppas det.
Nej, allting går faktiskt inte att sälja med mördande reklam, och skönt är väl det…😉
#24: Den väskan ser inte ut att rymma särskilt mycket, och det syns ju inte direkt på den att den är unik, så inte förvånande att ingen ville betala flera miljoner för den. 😊
#24: Att buden ändå kom upp i 150 000 euro! 😯
Folk som har såna summor att lägga på saker bara för att det är intressant eller unikt, slå mig en signal! Jag har en hel lista med projekt vi kan diskutera. 😂
// Harley
#26: 😀