Inuti Khufu's pyramid
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ganska häftigt hur de kunde bygga detta (utan att gå konstant vilse dessutom 😀)
Ca 13 min
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#0: Ja, frågan är om någon skulle kunna bygga så idag? Särskilt inte utan maskiner och med enbart samma hjälpmedel som då.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1 Precis, man kan inte fatta hur de kunde! Vilket otroligt arbete och vilken skicklighet!
Jag har gått i några av dessa gångar.
Så imponerad av att stenar låg så kloss ann, utan att man ens kunde få ett papper emellan.
Mäktigt att stå i hjärtat av pyramiden.
/Maria
#3 Vilken fantastisk upplevelse! 💗
#4 Vi var där 3 veckort efter katastrofen 11 september 2001.
Alla avrådde oss att åka till ett sådant land då men polis/militär bevakninen var enorm.
Det var säkert katastrof för egyptierna för där var nästan inga turister alls.
Vi var nästan ensamma vid pyramiderna.
Vi besökte konungarnas dal bl.a..Där brukade vara 5000 besökare om dagen och vi var två busslaster ungefär. Inga köer någonstans.
Det var så klart fantastiskt för oss att vara så ensamma på dessa annars så turisttäta platser.
/Maria
Vi var i Egypten år 2000. Inte till pyramiderna tyvärr (så det har jag kvar!), men vi flög över dem och det kändes konstigt att de låg så nära staden.
Vi var till templen i Karnak och Luxor, båtöverNilen till Hatshepsuts tempel och Konungarnas Dal, och fick gå ner i Tutankhamons grav. Det var så man fick rysningar.
Det var inte så trångt då heller för ett par år innan hade det varit överfall på en buss tyska turister och flera hade dödats. Alla bussar måste starta samtidigt, så det var en hel karavan som åkte genom öknen, och poliser framför och bakom och runtomkring och vid alla ställen vi stannade på. Det kändes både tryggt och läskigt.
Jag skulle gärna besöka en pyramid, och de verkar ju hitta nya saker under sanden hela tiden.
#5: Förstår att det var en upplevelse att slippa trängas. Det förtar lite av upplevelsen.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#6 Vi var också i Karnak och Luxor. Även Hatchepsuts tempel. Vi var vid trappstegspyramiden också. Där har man gjort stora utgrävningar sedan dess.
Jag blev också förvånad hur nära pyramiderna ligger bebyggelsen. Det brukar man nästan aldrig se på foton😉
/Maria
#6: För många år sedan läste jag boken Solens dotter av Pauline Gedge. Den handlar om Hatshepsut och jag minns att jag tyckte den var väldigt spännande - särskilt sedan jag fick veta att hon faktiskt hade funnits och varit farao.
https://www.boksampo.fi/sv/kulsa/saha3%253Au6b5f00c3-c2ec-4285-b537-996f9a71ddfb
I bokhyllan har jag en gammal bok om utgrävningen av Tutanchamons grav, som fanns i mitt barndomshem. Var inte så gammal när jag började läsa den, och jag blev väldigt fascinerad av Tutanchamon.
#8: Det är sällan man får se pyramiderna fotograferade med bebyggelsen i förgrunden. Dessutom är det sällan man får se myllret av turister omkring dem. Gissar att det inte är bra PR. 😊
https://sv.sacredsites.com/afrika/egypten/the_great_pyramid_of_giza.html
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/resebolag-staller-in-utflykter-till-kairo
#9 vad spännande.
#10 Det är säkert så.
Minns att jag tyckte Sfinxen var enorm medan min man och son hade väntat sig att den var större.
/Maria
#11: Ja, bägge böckerna är väldigt intressanta. Rekommenderar verkligen Solens dotter. Det är ju en roman, men den bygger på verkliga händelser. Sedan är det säkert rätt mycket "egna fantasier" också, men den är spännande ändå.
Tänkte ta ett foto på boken om Tutanchamon, men kommer inte åt den just nu - granen står i vägen. 😊
- Redigerat 2023-01-05 16:14 av Carmarino
#12 Ah vad roligt.
/Maria
Vilka fantastiska upplevelser ni har haft och tack för att ni berättar så fint!
Jag har aldrig varit där och kommer nog aldrig att åka dit. 🙂
Det finns en del program om pyramiderna på SVT Play, men har för mig att några av dem inte ligger kvar så länge till.
Jag brukar se allt jag hittar om dessa ställen 😉
/Maria
#16: Jag också. 🙂
Jag hade verkligen velat se och höra Zahi Hawass när han var i Sverige för ett tag sedan. Han är en verklig auktoritet och jag tycker han varit med i alla program om det forntida Egypten sedan urminnes tider. 😊
https://en.wikipedia.org/wiki/Zahi_Hawass
Ja verkligen. Han är liksom kungen av egyptologerna.
Tyvärr har jag lite svårt för hans arrityd mot andra i vissa program.
/Maria
#18: Ja, han har nog varit med i nästan alla program om egyptisk arkeologi som jag har sett. Håller dock med Maria när det gäller hans attityd.
Det är synd, men så blir det tyvärr med en del som blir inflytelserika.
Maria: Pyramiderna är imponerande, förstår att det är en upplevelse att faktiskt vara där! Jag menar, på bild har vi ju alla sett dem, men att se det med egna ögon är alltid en annan sak, att uppleva atmosfören.. Det skulle verkligen vara kul, men det betvivlar jag starkt, jag också, att man gör en sådan resa. Tack för att du delar med dig, du som varit där! 😊
Sindri: Tack för att du delar med dig av din resa också! Spännande på flera sätt! (tråkigt att det ska finnas risk att bli överfallen, så man måste ha poliseskort)
💖🧡💛💚💙💜
Många saker var mäktiga men besöket på Kairomuseet var speciellt. All se allt detta som fanns i Tutan Khamuns grav. Vagnar i guld osv. och så den berömda masken förstås.
Vilken enastående samling och man önskar ju att allt som tillhör denna skatt ska samlas på samma ställe.
/Maria