Arkeologi iFokus

Arkeologi

Etiketterforskningkulturer
Läst 67 ggr
Carmarino
2023-04-18 11:36
4

Klimatförändringar kan ha fått civilisationer att blomstra – och kollapsa

Forskare har undersökt skiftningar i nederbörd och växtlighet under de senaste 4000 år i ett område i sydöstra Iran. Studien visar hur klimatförändringar har ändrat förutsättningar för jordbruket – något som kan ha påverkat de persiska rikenas uppgång och fall.

– För ungefär 4 200 år sedan befolkades området av en bronsålderskultur i Konar Sandal nära Jiroft. Jordbruket blomstrade och en bosättning har delvis grävts ut på platsen. Men något ledde till att den välutvecklade bronsålderskulturen i Jiroft kollapsade och vi var intresserade av vad det kan ha varit, säger forskaren Joyanto Routh vid Linköpings universitet.

Forskarna fann att det varit omväxlande våta och torra perioder i området. Den första förekomsten av pollen från spannmålsliknande växter pekar på att intensivt jordbruk verkar ha börjat för runt 3700–3900 år sedan. Perioden sammanfaller med att det var ett relativt fuktigt klimat i Jiroftdalen.

För 2900–3300 år sedan var området däremot mycket torrt och blåsigt. Mängden pollen från spannmålsliknande växter nådde mycket låga nivåer, vilket tyder på att odlingen i princip hade upphört helt under denna period.

Forskarna är försiktiga med att göra direkta kopplingar mellan rikenas framgång och förändringar i klimatet, men menar att överensstämmelserna belyser vikten av att kombinera detaljerade bevis på klimatförändringar med arkeologiska och historiska sammanhang. Detta för att kunna utforska samspelet mellan olika faktorer som kan ha påverkat tidigare civilisationer.

https://www.forskning.se/2023/01/18/klimatforandringar-kan-ha-fatt-civilisationer-att-blomstra-och-kollapsa/

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Forskare har undersökt skiftningar i nederbörd och växtlighet under de senaste 4000 år i ett område i sydöstra Iran. Studien visar hur klimatförändringar har ändrat förutsättningar för jordbruket – något som kan ha påverkat de persiska rikenas uppgång och fall.
Niklas
2023-04-20 11:06
0

Jag skulle inte bli förvånad om vi i framtiden kommer fram till att det har funnits mycket avancerade civilisationer i världen som av olika anledningar har gått under utan att omvärlden varit medveten om det.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Carmarino
2023-04-20 11:11
0

#1: Det skulle inte jag heller bli. Man gör ju hela tiden nya upptäckter, och man har redan hittat flera artefakter man inte kan förklara.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Niklas
2023-04-20 11:17
0

Precis vad jag också tänker på! Jag tycker det vore rimligare förklaringar än många teorier om exempelvis utomjordingar.

Carmarino
2023-04-20 11:23
0

#3: Det ena utesluter kanske inte det andra (gillar Arthur Clarkes böcker om rymdodysséerna och teorierna i dem). 😉

Med tanke på att vi idag hade haft svårt att bygga pyramiderna t.ex., trots all vår tekniska kunskap och våra hjälpmedel, så är det troligt att det har funnits andra kunskaper förr i tiden som nu har gått förlorade.

Niklas
2023-04-20 11:29
0

Nej, det gör det inte. Jag är bara tveksam till att utomjordingar skulle vara den mer sannolika förklaringen när det finns närliggande förklaringar som jag själv tycker är sannolika. Man kan inte utgå ifrån att människans civilisationer alltid har gått framåt och att det därför är osannolikt att man har lyckats med fantastiska bedrifter för tusentals år sen. 🙂

Carmarino
2023-04-20 11:30
1

#5: Håller helt med dig där. 🙂

En sak som jag tycker är roligt är att arkeologer alltid förklarar sådant de inte förstår med att det är religiösa riter. Ända sedan jag läste en artikel i tidningen Det Bästa på 1980-talet om en tänkt framtida arkeologisk utgrävning av en vanlig lägenhet på 1900-talets andra hälft, så fnissar jag lite när jag läser om förklaringarna från arkeologerna. 😁

• Redigerat 2023-04-20 11:33 av Carmarino
Carmarino
2023-04-20 11:46
1

In 1979 , David Macaulay used his talent for black and white pen and ink drawings to create, Motel of the Mysteries. Set hundreds of years after a cataclysm which wiped out all life in North America it describes the discovery of a temple of the ‘ancient world’, actually the motel of the title.
Niklas
2023-04-21 07:50
1

😃

Fornöga
2023-07-18 19:55
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 m.fl. Jag har inte Netflix, så jag har inte sett "Ancient Apocalypse" eller hört talas om journalisten, författaren och fristående forskaren Graham Hancock, eller för den delen ej heller geologen och geofysikern Robert Schoch vid universitetet i Boston som ägnat sig åt sfinxen och pyramiderna. Deras forskningsrön har fått åtskilliga följare, men även många belackare. Är de en vår tids von Däniken och Indiana Jones - eller forskare med hypoteser som inte kan avfärdas?

Fokus, tyvärr inte alltid läsbar för alla, finns en lång artikel signerad Anders Bolling om forntida avancerade kulturer som har det gemensamma att de fått ett abrupt slut. En teori som framförs i artikeln är att det är kraftiga solutbrott som vållat civilisationernas undergång.

Ta inte detta för något ställningstagande i frågan- därtill är jag alltför okunnig i ämnet. Men det kan ju vara intressant att föra rubrikfrågan vidare- "lever vi i en postapokalyptisk civilisation?"

"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)

Flera arkeologiska fynd pekar på att det funnits betydligt äldre civilisationer än vi trott. I så fall är frågan – vad utplånade dem?
  • Redigerat 2023-07-18 19:57 av Fornöga
Carmarino
2023-07-19 01:54
1

#9: Kan tyvärr inte läsa artikeln, och har inte heller Netflix, men det är ett intressant ämne. Med tanke på hur många "konstiga" föremål man hittat, som inte borde ha funnits för tusentals - ja, kanske hundratusentals - år sedan, så är jag inte främmande för tanken att det funnits avancerade civilisationer tidigare.