100 svenska runinskrifter
Trodde inte det fanns så många i Skåne. Kan inte komma på en enda faktiskt.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#2 Har faktiskt beskådat några av dem, även om de blivit brutalt bortförda från sina ursprungliga hemvister.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#4 Fornminnesbrott kallas det.
#3: De verkar vara koncentrerade till orter i Skåne där jag inte har varit, mer än möjligen på genomresa. Så det är inte så konstigt att jag inte känner till dem. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#5: Man hade tydligen en annan syn på fornminnesbrott på 1800-talet. 😓
Här finns runstenar grupperade per landskap:
» Alla Sveriges runinskrifter samlade - Sveriges runkarta
🙂
#8: Har länkat till den sidan i min mobil - och laddat ner Runstensappen och appen FornFynd. 😊
Intressant läsning. Den får mig att fundera på gränserna mellan dessa hällristningar och runstenar.
Det är t ex mycket få norr om en gräns dragen strax ovanför Mälaren. Kan det beror på att det inte finns några eller att man inte gjort någon systematisk inventering?
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#10 Blev lite fundersam då det är ett urval i boken jag presenterade om den så kallade Frösöstenen är den nordligaste i Sverige. Och den verkar vara det så dom nordligaste landskapen har inga runor.
Tycker runstenar är så spännande och vackra. 😍
Jag har lyxen att ha flera runstenar bara ett par minuters promenad hemifrån här i Knivsta (strax söder om Uppsala).
// Harley
#9: Det går att spara Runkartan som ett bokmärke på hemskärmen på många mobiler och datorer och få det att fungera i stort sett som en ”riktig” app så att man slipper webbläsarens kontroller. Man måste göra det med den här sidan:
#10: Så är det. De flesta runristningar är koncentrerade kring Mälaren.
#11: Det ser ut att stämma. Jag hittar ingen runsten som ligger mer nordligt än den.
#12: Då kan du fotografera dem så lägger jag in dem i Runkartan vid nästa uppdatering. 🙂 Jag ser att det finns tre stycken i centrala Knivsta.
#13: Aye, aye Captain! 🫡
Ska se om jag hinner fota innan moln och regn drar in över bygden.
// Harley
#13: Har ändrat till rätt adress nu. 😊
#14: 😃 Ingen brådska.
#15: 👍🏻
#1 Mer om runstenen i Järsberg.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#17: Intressant.
#17 Kan nämnas att Lars Andersson (tillsammans med Tomas Andersson) 1998 gav ut boken "Jag Herulen", en skönlitterär bok som bygger på runstenens svårtydda budskap. Läste boken för länge sedan och har den nog i källaren, och ser att den kan fås för några tior på antikvariat. En sammanfattning av bokens innehåll finns här.
#8 Intressant att länken visar runinskrifter från "Sveriges landskap" men inte har med Blekinge, Halland eller Skåne. Sverige existerade inte som nation när de skrevs, så inget av landskapen fanns "i Sverige", på den tiden, medan alla finns i Sverige nuförtiden.
Uppland har flest runstenar.
Östergötland har den berömda Rökstenen.
Skåne har 53 runstenar ( och det största kända runstensmonumentet) Hunnestadsmonumentet (som förstördes under 1800-talet)
#20: Mycket intressant! 🙂 Jag ska undersöka vad det beror på. Under tiden kan du använda den länsvisa uppdelningen i stället:
» Sveriges runlämningar grupperade på län | Sveriges runkarta
#21: Felet berodde på att sidan delvis har bytt syfte. Från början visade den Sveriges runinskrifter, det vill säga de runristningar som från början av 1900-talet förtecknades och beskrevs av arkeologer i en bokserie. Bland dessa fanns inte de tidigare danska landskapen, Blekinge, Halland och Skåne, med.
» Digitala Sveriges runinskrifter – publicerade volymer | Riksantikvarieämbetet
Jag har gjort en ändring så att de nu finns med i listan:
» Sveriges runinskrifter grupperade på landskap | Sveriges runkarta
Eventuellt kommer jag att göra fler ändringar senare.
#20: Tack för att du påpekade felet! 🙂
Jag funderade även på runstenar i Finland, som ju var svenskt ända till början på 1800-talet. Finns det runstenar på Åland? Eller Ingermanland?
#23: Jag har inte hört talas om några runristningar på Åland. I hela Stockholms skärgård finns det bara två stycken. Mycket av nuvarande skärgård var sjöbotten för 1000 år sen. Jag vet inte hur det är med Åland. Högsta punkten är under 200 meter över havet, men hur är det med resten?
Du kanske kan hålla till godo med de två runristningarna i Åland:
» Alla runristningar i Åland socken | Sveriges runkarta
😉
Finland har tydligen ett fragment av en runristning:
”Det finns inga runstenar i Finland som med säkerhet restes där under vikingatiden med undantag för ett litet fragment som hittades 1997 i vattnet vid en ö i skärgården utanför Åbo. På Island finns det inte heller några vikingatida runstenar, men det finns några föremål med runor och en del medeltida runinskrifter i sten.”
#25 Inte ens fragmentet kan tydligen med säkerhet bestämmas ha ristats på plats i Åbolands skärgård. En spridd hypotes finns om att biten följt med som barlast med ett fartyg i senare tid.
Ingen svensk runinskrift, men har lite koppling till Sverige ändå.
Harald Blåtands mamma, drottning Thyra, kan ha haft stort inflytande i Danmark på vikingatiden. Arkeologer har nämligen lyckats spåra hennes namn på flera runstenar – något som tyder på makt.
Ny forskning visar att drottning Thyra, en av de mest mytiska kvinnorna i Danmarks historia, har spelat en mycket viktigare roll i rikets allra tidigaste historia än man tidigare har känt till.
Det har framkommit efter att arkeologer undersökt runstenar på två platser i Danmark, bland annat i Jelling. I arbetet har forskarna använt 3D-skanning och analyserat huggspår. De har också undersökt runformer och språkdrag.
– Metoden har länge använts på runstenar i Sverige, men att göra det på den stora Jellingstenen är speciellt eftersom den har så stor betydelse för den danska historieskrivningen. Det är ett hedersuppdrag, säger Laila Kitzler Åhfeldt som är runolog på Runverket vid Riksantikvarieämbetet.
Jellingstenen anses också vara startskottet för runstensboomen i Sverige från sent 900-tal och genom hela 1000-talet. Det finns ett fåtal äldre runstenar, men det är förmodligen Jellingstenen som ligger bakom att det nu finns tusentals runstenar.
https://www.forskning.se/2023/09/27/runstenar-avslojar-dansk-vikingadrottnings-makt/

#27 Jellingstenen beskådade jag på nära håll för en del år sedan.
- Redigerat 2024-03-16 13:17 av Fornöga
#28: En riktig upplevelse gissar jag. Det måste ha varit en hel del år sedan. Vill minnas att den numera är omgiven av en glasbur. (Men jag kan minnas fel.)
#29 Ja, jag tjatade mig till en avstickare på en inköpsresa till Flensburg för mer än tio år sedan.
- Redigerat 2024-03-16 15:31 av Fornöga
#30: Information om glasmontrarna som stenarna står i numera. Såvitt jag kan se blev de klara i augusti 2011.
https://slks.dk/fileadmin/user_upload/kulturarv/publikationer/emneopdelt/verdensarv/Jelling-monumenterne_96s.pdf
(Från sidan 35.)
- Redigerat 2024-03-16 15:58 av Carmarino
#31 Ja, då var det tidigare än så vi var där, kan ha varit +15 år sedan. Bra för upplevelsens skull att det var innan burarnas tillkomst, samtidigt som de förstås har sin funktion.
#32: Ja, montrarna kom tydligen till på grund av att stenarna riskerade att vittra sönder av väder och vind. De är gjorda så att man ska slippa reflexer och annat störande, så förhoppningsvis går det att se stenarna rätt tydligt ändå.
#32 Metodiken känns igen även från vårt land- Sparlösastenen är ett exempel: den kan man studera i skydd från väder och vind för både besökare och objekt.
- Redigerat 2024-03-16 16:18 av Fornöga
#34: Rökstenen får nöja sig med tak över huvudet. 😊