Arkeologi iFokus

Arkeologi

Läst 35 ggr
Herveaux
6

Runstensvandring i Knivsta

Jag vart inspirerad av GikMio:s tråd 100 svenska runinskrifter och Niklas tips om Sveriges runkarta så jag gav mig ut på runstensvandring i mitt vårsoliga Knivsta.

Första anhalt var runsten U470, L1942:143 vid Sankt Stefans kyrka.

L1942143.jpg

Intill stenen finns en skylt med texten:

…denna (sten) efter Vibjörn, (sin) fader. (Gud hjälpe) hans ande.

Runstensfragment med inskrift från 1000-talet e. Kr.

Fragmentet hittades i en av kyrkans murar då kyrkan restaurerades på 1890-talet. Stenen kan möjligen vara ristad av Torbjörn som var verksam i Sigtunatrakten under 1000-talets senare del.

Sankt Stefans kyrka, även kallad Knivstas gamla kyrka, är en söt liten stenkyrka från 1300-talet. Kyrkans wikipedia-sida har mer info och bilder.

Näst på tur var runsten U478, L1943:9468 "Ängbystenen"

L19439468.jpg

Estrid lät resa denna sten efter Ivar (eller: Joar) sin make, och Ingvar och Ingefast efter sin fader. Mikael tage vård om hans ande.

Runstenen som är känd sedan 1600-talet stod ursprungligen närmare järnvägen, men flyttades 2014-15 till den nuvarande platsen. Troligen har den från början markerat platsen för en bro eller ett vad över ån.

Runföljden iuar är flertydig och kan uppfattas både som Ivar och Joar. Den Mikael som åberopas i bönen är ärkeängeln Mikael, som troddes föra själarna till Gud efter döden eller väga dem på sin våg vid Yttersta domen. Stenen är ristad av runristaren Torbjörn som bland annat har ristat flera runstenar inne i Sigtuna stad.

Ett par kronor fattigare och en glass rikare vände jag hemåt och passerade turens sista runsten U471, L1943:9244 vid Sankta Birgittakyrkan.

L19439244.jpg

Fulluge och Ulv och Åger lät resa denna stenen efter Anund, sin fader. Gud hjälpe hans ande.

Runstenen har varit känd av runforskare sedan slutet av 1500-talet. Ristningen är utförd av en skicklig runmästare men vi känner inte hans namn. Runorna är jämna och fina och ornamentiken harmoniserar med stenens form. Ristningsytans mitt pryds av ett kors. Runstenarna ristades och restes under samma period som den kristna missionen verkade i landet. Ristade kors liksom kristna böner i texten är vanligt förekommande.

Det finns en fjärde sten här i Knivsta men den kan man i stort sett bara se från tåget då den står dold bakom bullerplanket längs järnvägen. Jag ska in till Uppsala snart så ska se om jag lyckas fota den från tåget då.

Det var riktigt roligt att besöka alla stenarna efter varandra. Efter alla år här på orten blir man så hemmablind och är så van vid att gå förbi dem. Nu när man verkligen tog sig dit att titta så såg jag en hel del detaljer som jag missat förut.

Runkartan kommer jag helt klart leka mer med. Planerar en utflykt till Gamla Uppsala senare så där kommer den komma väl till pass.

// Harley

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Carmarino
2

Tack för turen. Jätteroligt att se alla runstenarna. 👍🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Maleficum
2

Mysigt! Brukar ofta stanna och kika (och läsa på skyltar om det finns) när jag går förbi runstenar och liknande fornlämningar (men det sitter väl i sen jag läste arkeologi för många år sen).

Roligt att få se stenar man själv inte besökt.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Herveaux
1

#1: Tack själv! 😄

#2: Jag är precis likadan. 😄 Vill alltid fram för att titta närmare och läsa på skyltar när det finns.

// Harley