Arkeologi iFokus

Arkeologi

Etiketter: bronsålderngravar
Läst 162 ggr
GikMio
4

Gravrösen vid norra Vänern

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Delar med mig av lite historia…
Vid strandpromenaden längs med grumssundet norra Vänern, tillika södra Värmland finns längs ett antal kilometer flertal gravrösen. På informationsskyltarna går att läsa: Här ligger ett gravröse som sannolikt är anlagt under bronsåldern. Rösets storlek är…. meter i diameter ( storleken skiljer sig på alla rösen ) Rösen är ett gravmonument uppförda av stenar med konstruktioner av kallmurade kistor av stenhäll i det inre. Kistornas storlek varierade om dom döda begravdes obrända eller kremerades. Foto: Privat

Carmarino
0

Så fina bilder. Vet du om rösena är utgrävda, och vad man i så fall hittade?

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
0

#1 Tror inte dom är utgrävda. Tyvärr snarare utgrävda av så kallade sabotörer. Finns en informationsskylt vid varje röse man passerar och en del är förstörda i form av man slagit sönder glaset på skyltarna och bränt på skyltarna med cigarettändare. Man ska komma ihåg att detta är en viloplats som vilken begravningsplats som helst. Hellre då att det finns folk som passerar förbi som saknar all form av historisk kunskap och låter bli att vandalisera denna plats.

Carmarino
1

#2: Sorgligt att folk alltid måste förstöra allting. 😢

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

GikMio
1

Lite norrut längs stranden dök en skylt med ny text upp: Här ligger en rund stensättning som troligen är anlagd någon gång under slutet av bronsåldern eller i början av järnåldern.

Troligen fanns någon by i omgivningen eftersom det är så mycket forntida begravningsplatser.

Carmarino
0

#4: Trevligt att de åtminstone sätter upp skyltar så att man vet vad det är för "stenhögar" som ligger där.

GikMio
1

#6 Det finns en annan plats på orten med liknande forngravar från samma tid. Lökene heter den platsen och där står det på en skylt att en forntida by legat vid platsen. Men det är en bra bit dit så jag är lite tveksam om det finns en koppling där.

Carmarino
0

#6: Förmodligen inte, men de olika byarna hade nog kontakt med varandra åtminstone. Folk rörde sig ibland över rätt stora områden förr i tiden, även om det gick lite långsammare än nu för tiden.

NiklasTyreso
2

Spännande tråd!

Brondålderns rösen är ofta anlagda högt upp på bergkrön eller åsar, så de var synliga på långt håll.
Möjligen var det ett sätt att muta in äganderätten till områdena i landskapet, att man kunde visa att man bott på platsen i generationer.

Finns hällristningar i områdena runt dessa gravar?
Bronsålderns människor gjorde på många håll i landet hällristningar. De finns bland annat i Uppland, Östergötland och längs västkusten.

Men det fanns olika kulturer på olika ställen i landet. Skålgropar i stenar och berghällar är ex väldigt vanligt runt mälaren, men väster om Köping blir de tvärt mycket mer ovanliga.

Brons är en legering av tenn och koppar. På bronsåldern hade vi i norden inte lärt oss att bryta malm i gruvor och utvinna metallen, men vi tillverkade ändå bronsföremål.
Analyser metallernas sammansättning och föroreningar har visat att tenn importerades från Storbritannien och koppar från Centraleuropa.

I slutet av bronsåldern och början av järnåldern var kelterna den rådande kulturen i Centraleuropa, och deras hällristningar liknade våra nordiska.
Så jag undrar om inte den keltiska kulturen påverkade även oss i norden på den tiden?

GikMio
1

#8 Den närmaste hällristning jag lyckats hitta på nätet ska ligga på Värmlandsnäs. Dit är det 3-4 mil söderut.

GikMio
1

#9 Från tidningen Destination Värmland 2023, en tidning som ges ut varje år med sommaraktiviteter.
"På Noltorp på Värmlandsnäs ligger "Näsets" största gravröse som sannolikt anlades under äldre bronsåldern. Vid Ölserud finns på Vilkorsberget en fornborg med fantastisk vy över Vänern" Så var det då hällristningarna. "Här finns att läsa att dessa finns på Ulvudden vid Eskilsäter, och att det bara finns fyra kända figurristningar i Värmland, och samtliga finns på Värmlandsnäs. Ristningen vid Eskilsäter innehåller 7-8 skeppsristningar och ett 70-tal sk. skålgropar"

Carmarino
0

#10: Har du varit där? Eller kommer du att besöka det? Det hade varit roligt att få se lite bilder därifrån.

GikMio
1

#11 Möjligtvis jag var där när jag var barn. Går att ta sig dit med båt om man har den sjösatt i Vänern.

Fornöga
1

Apropå fornborgar vid nordvästra Vänern så drog jag runt på ett antal sådana för många år sedan, men jag kom inte till Vilkorsberget. Tyvärr var det på diabildernas tid, och de har inte blivit scannade.

#10 Lite OT så har jag en del förfäder vilande på den kyrkogården.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

GikMio
1

Rönnkullen i Vålberg, Karlstad kommun. Länge trodde man att kullen var skapad av naturen, men i samband med en utgrävning upptäckte man att det fanns ett stenröse under jorden. Bild tagen för två veckor sedan och fin bild till en midsommarhälsning.

Carmarino
0

#14: Vacker bild - och Glad Midsommar!

GikMio
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

"Domarring" numera skadad och dom nio stenarna bildar inte längre en regelbunden ring. Namnet kommer från att man förr trodde det var en tingsplats där det satt en domare på varje sten, vilket innebar genom det udda antalet att domarröster inte kunde sluta oavgjort.
Ligger strax öster om Skoghalls centrum på Hammarön, 7-8 km söder om Karlstad. Foto: Privat

• Redigerat 2025-11-06 18:29 av GikMio
Carmarino
0

#16: Är det vandalisering eller "naturen själv" som orsakat skadan?

GikMio
1

#17 Det vet jag inte. Stod på skylten den var skadad. Sedan kan vandalisering eller skada ske av arkeologer själva genom utgrävning. Noterbart att själva skylten var ganska välbehållen förutom att plastglaset var borta. Åtminstone för att vara belägen så centralt.

Carmarino
0

#18: 👍

GikMio
1

#14 Ska finnas många platser kring Vålberg såg jag. Så det lär nog dyka upp fler foton och text från norra Vänern någon gång. Rönnkullen härrör från 395 e.kr. efter arkeologiska utgrävningar och undersökningar. Bålberget i Älvenäs söder om centrala Vålberg går att besöka även på vintern. Besökt det sommartid och är beläget på som namnet skvallrar om på en höjd mitt i villbebyggelsen.Idag ett naturreservat med promenadstråk och rester av arkeologiskt intresse.

Carmarino
0

#20: Det ser vi fram emot. 😊