Örlogsskeppet Gribshunden
Har för mig att vi skrivit om örlogsskeppet Gribshunden i någon annan tråd, men jag hittar den inte. Därför får det en egen tråd. Det är ju mycket intressant som upptäcks om och på Gribshunden.
Bild från Wikimedia Commons.
Rekonstruktion av den danska 1400-talskaracken Gribshunden av Mats Vänehem. Bilden finns utställd på museet i Kallvattenkuren på Ronneby brunn, som tillät fri fotografering.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2026-05-16 10:40 av Carmarino
Nya fynd från utgrävningar av örlogsskeppet Gribshunden ger pusselbitar till medeltidens krigföring till havs. Forskare har bland annat hittat en unik vapenkista och fått ökad kunskap om skeppets stridsplattformar.
Även om skeppet delvis är sönderfallet är vrakdelarna på botten mycket välbevarade. Här finns även timmer som förmodas ha tillhört skeppets överbyggnad och delar från kastellen, som fungerat som upphöjda stridsplattformar.
Efter att ha undersökt skeppets timmer kan forskarna konstatera att en stor mängd av skeppets överbyggnad finns bevarad, även om de olika timren ligger avskilda och spridda på havsbottnen. Dessa timmer kommer från kastellen och det övre däcket – skeppets stridsplattformar. Timret kan ge forskarna viktiga insikter i hur överbyggnaden har sett ut och därmed örlogsskeppets stridsförmåga.
Forskarna har också identifierat två kanonlavetter och en unik vapenlåda. Vapenkistans innehåll beskrivs som ett av de viktigaste fynden.
– Kistan har varit känd sedan dykningar 2019 men nu har vi dokumenterat innehållet noggrant med 3D. Den innehåller bland annat flera olika gjutformar och blyplåt till tillverkning av blykulor till tidiga handeldvapen. Det är en ammunitionsverktygslåda – förmodligen tillhörande de tyska legoknektarna som var ombord vid förlisningen, säger Rolf Warming, forskare i marinarkeolog vid Stockholms universitet.
https://www.forskning.se/2024/04/29/medeltida-vapenkista-hittad-pa-skeppet-gribshunden/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Det har skrivits en del om Gribshunden i tråd 1 och tråd 2 på den här avsomnade (?) sajten, kanske är det där du har sett det?
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
#2: Ja, det måste det vara. Sökte i någon tråd där jag trodde det fanns något, men hittade inget, och eftersom sökfunktionen inte fungerar så bra på den här sajten så fick jag ingen träff när jag sökte där heller.
Nåja, nu har vi det samlat i en tråd, så att det förhoppningsvis blir lättare att hitta. Länkarna till Marinarkeologi och vrakdykning gör ju att man kommer direkt till de trådar där det står mer om Gribshunden. 👍😊