Stenålderns språk
Hur talade egentligen människorna på stenåldern? Inom lingvistisk arkeologi forskar man om det.
"Hur lät språket på stenåldern? Metoder och fynd inom lingvistisk arkeologi visar hur människor kommunicerade för 8000 år sedan. Men forskarna är inte alltid överens."
Viktiga ord som ”mamma”, ”pappa” och ”hund” har man i alla fall listat ut. 🙂
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Fascinerande! 😊
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Sånt här är så himla spännande 😎
Spännande. Undrar om vi överhuvudtaget skulle förstå någonting av vad som sades på den tiden? Tror vi hade haft rätt svårt att förstå folk som levde på vikingatiden, så det bör ju ha varit ännu svårare att förstå folket som levde för 8000 år sedan.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
Det skulle vara roligt att teleportera sig i tiden. 🙂 Antagligen skulle man inte förstå alls, men å andra sidan, vem vet? I alla fall skulle det vara intressant att veta lite mer, både om språket och hur de levde. Det finns nog mycket att lära.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#4: Ja, fast jag hade nog helst bara varit åskådare utan att synas. Det kunde nog vara rätt tufft på den tiden. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
En tidsmaskin som kan resa tillbaka i tiden hade suttit fint och få se och höra dom människorna i sin vardag vilken enorm upplevelse det hade varit 😎
#6: Ja, det hade varit häftigt - om de inte hade sett mig. 😊
När det gäller släkten hade jag däremot kunnat tänka mig att sitta ner och intervjua de äldre personerna som dog innan jag föddes. Många av dem pratade nog rätt kraftig dialekt, så även deras språk hade kanske varit svårt att förstå.
- Redigerat 2024-11-12 15:20 av Carmarino
#7: Jag hade vart tvärtom tagit utmaningen 😂 men jag är lite av en utmanare för det här hade ju vart riktigt fränt 😎