Pågående utgrävningar
För alla er nyfikna på utgrävningar i vårat land har jag en länk som jag tror många kommer ha mycket glädje av. Självklart är jag själv med och fixar med sidan så är det något ni vill ha vidare information om säg då bara till så fixar jag det.
Följ denna länk
- Redigerat 2022-05-14 10:45 av Carmarino
Vid en pågående arkeologisk utgrävning av en husgrund från 1100-talet i Västergarn på Gotland fann arkeologistudenten Kajsa ett silvermynt från vikingatiden. Myntet, troligen av bysantinskt ursprung, var ett av flera fynd vid utgrävningen.
Västergarn är ett välbekant område i utgrävningssammanhang, något som bekräftas vid en sökning på nätet.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
Jag har länge hört att det ska finnas rester av en medeltida kyrka eller kyrkogård i närheten av där jag bor. Men problemet är dock att då får man börja gräva i trädgårdarna för det lär vara ett villaområde där nu.
#1: Gotland har ju länge varit något av en "knutpunkt" så det är väl rätt troligt att de hade en hel del internationella kontakter också. Spännande om de lyckas identifiera myntet.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Hemma hos vikingarna i Vellinge
I maj och juni 2022 ska Arkeologerna genomföra en undersökning nära Vellinge, i sydvästra Skåne. I detta område – som många känner till genom uttrycket ”söder om landsvägen” – finns landets bördigaste jordar. Den vikingatida boplatsen som ska undersökas ligger 700 meter sydväst om Vellinge gamla bytomt som med sina 36 gårdar (år 1570) var den största byn i denna del av Skåne.
https://arkeologerna.com/uppdrag/hemma-hos-vikingarna-i-vellinge/
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
- Redigerat 2022-05-14 10:52 av Carmarino
Sommarens utgrävning av fornborgen i Eke på Gotland har inletts.
Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.
#5: Ska bli spännande att höra vad de kommer fram till.
I Jordbro pågår en utgrävning av en stenåldersboplats, och nu på onsdag (24 maj) är allmänheten välkommen på en guidad visning.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
#7: Intressant. Tror jag läste om den utgrävningen på Instagram. (Följer en del arkeologi- och historiekonton där.)
En unik dekorerad yxa från stenåldern hör till fynden vid utgrävningar vid Pryssgården i Norrköping.
"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)
- Redigerat 2023-09-23 18:56 av Fornöga
#9: Med tanke på dekorationen så var det nog ingen yxa som användes till att hugga med. 🙂
Skärmdump SVT.
Lite tvetydig påannonsering av en (intressant) nyhet. 😉
#11: Spännande. Hoppas de hinner undersöka den innan erosionen utplånar den.