Program om arkeologi #2
I den här tråden delar vi med oss av tips om tv-program med mera som gäller arkeologi.
Den tidigare tråden finns här:
https://arkeologi.ifokus.se/discussion/1540247/program-om-arkeologi
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
På SVT Play finns en serie som heter "Hemliga koder". Avsnitt 4 i serien heter "Den förlorade civilisationens språk". Det kan ses till den 4 oktober 2025.
En viktig pusselbit i forskarnas kunskap om utdöda civilisationer har varit att förstå deras språk. I över 50 år arbetade några av vetenskapens mest framstående hjärnor med att dechiffrera ett mystiskt förlorat språk och därmed även skriva om vår egen historia.
https://www.svtplay.se/video/jqbxy19/hemliga-koder/4-den-forlorade-civilisationens-sprak
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Vetenskapens värld handlar den här veckan om Bayeuxtapeten. Programmet finns redan nu att se på SVT Play.
Bayeuxtapeten är ett unikt historiskt dokument. I ett 70 meter långt broderi skildras slaget vid Hastings, en händelse som förändrade Europa och innebar slutet på vikingatiden och början på medeltiden. I ett stort forskningsprojekt har verket digitaliserats och nu kan man zooma in och analysera båtar, hästar och riddare in i minsta tråd. Och frågan som forskarna ställer sig är förstås: är tapeten ett tillförlitligt dokument?
#2 Den har jag beskådat på plats. Tyvärr hade jag en stressad medbesökare för att ytterligare en i sällskapet satt uttråkad i bilen 🤷♂️, så studien av vävnaden blev inte så långvarig som jag hade hoppats. Men intressant var och är den! Skall se programmet på SVT Play så snart det passar.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2024-07-03 20:15 av Fornöga
#3: Synd att det blev så. Ibland är det bättre att resa ensam så man kan ta den tid man behöver. Har inte själv varit i närheten av den, men vet av erfarenheter från andra platser hur irriterande det är att bara ha begränsad tid på sig.
#4 Felet var delvis mitt i det här fallet. När jag såg namnet Bayeux på en vägskylt tyckte jag att "vi måste ju se tapeten". Jag var någorlunda medveten om hur unik den var, de andra inte fullt så bekanta med den. Personen som följde med in fattade först när vi kommit hem dess betydelse. Men jag håller med dig: ibland är det bättre att resa själv…😉
SVT visar nu en serie i sex delar som heter Historiska apokalypser. De fösta två avsnitten finns att se på SVT Play.
Många civilisationer har gått under. Arkeologer och historiker studerar frågorna om varför och hur gick det till?
https://www.svtplay.se/historiska-apokalypser
Har inte själv hunnit se dem än, men är väldigt nyfiken på avsnitt två, som handlar om Doggerland.
Före istiden, för 8000 år sedan, fanns landområden mellan de brittiska öarna och fastlandseuropa. Området försvann och med det de stenålderssamhällen som kämpade medan vattennivån steg.
Första avsnittet handlar om Sodom och Gomorra.
Många civilisationer har gått under. Varför och hur gick det till? Arkeologer och historiker studerar frågan och den bibliska myten om hur Guds vrede dränkte Sodom och Gomorra i eld och svavel. I Jordanien har man funnit bevis på en stad från bronsåldern som verkar ha råkat ut för en katastrof. Kan det vara staden Sodom?
Ny chans att se De första svenskarna. Det är två avsnitt, som kan ses till 20 sep 2026. Varje avsnitt är en timme långt.
Avsnitt 1:
Arkeologen Jonathan Lindström reser i spåren efter dem som befolkade Sverige efter istiden. Han möter forskare som berättar om våg efter våg av människor som strömmade in i Skandinavien under tusentals år. Och arvet från sten- och bronsåldern lever fortfarande kvar. Det märks inte bara i människors gener, utan också i språk, sedvänjor och sagor.
Avsnitt 2:
Jonathan Lindström får en lektion i det språk som talades här på stenåldern. Och han hittar spår av svenska krigare och sjöfarare som levde som vikingar, flera tusen år före vikingatiden. Arkeologen Jonathan Lindström möter forskare som berättar om våg efter våg av människor som strömmade in i Skandinavien under tusentals år.
#6: Avsnitt tre av Historiska apokalypser finns nu på SVT Play.
Den grekiska staden Helike drabbades av en jordbävning 373 f.Kr. och sjönk ner i havet. Två tusen år senare har staden hittats och det finns de som anser det kan vara Atlantis.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Den smältande isen gör att artefakter som legat dolda sedan vikingatiden och tidigare nu kommer fram. Arkeologerna försöker hinna rädda så mycket som möjligt.
Tisdagen den 11 februari kl. 20.00 sänder SVT2 första avsnittet av tre om Pompeji. Det kommer att finnas på SVT Play från 02.00 samma dag. Kan ses till 30 september 2027.
https://www.svtplay.se/pompeji
Det verkar som om det även kommer att sändas på Kunskapskanalen.
https://kunskapskanalen.se/program/varldens-historia-pompeji-sasong-1-avsnitt-1
Imorgon måndag 21 april kl. 20.00 sänds programmet Europas förmänniskor, om de som levde i Europa innan Neandertalarna och Homo Sapiens dök upp. Det finns redan nu på SVT Play.
Vilka var Europas första människor? Långt innan Homo sapiens eller till och med neandertalarnas ankomst befolkade andra människor Europa. Forskare har nu hittat fantastiska spår i form av djurfossil, träverktyg, fotspår och kvarlevor från dessa förmänniskor, som Homo heidelbergensis. Vilka istider och andra svåra strapatser tog sig våra första förfäder i Europa igenom? Nya utgrävningar berättar om förmänniskornas liv.
Det här är inget vetenskapsprogram utan en serie om en påhittad utgrävning. Serien är dansk och som vanligt är det hög klass på den, med bra skådelspelare. Vill man se något bra, som samtidigt handlar om arkeologi och utgrävningar, så rekommenderar jag den här.
https://www.tv4play.se/program/d837fe786cca19392158/begravda-hemligheter
I Vetenskapens värld på SVT ikväll och på SVT Play till den 30 september 2028: "Kinas okända huvudstad" (58 min.)
Introtext: "I Sichuans berg låg en gång en mystisk forntida stad. Lämningarna från staden Sanxingdui är en av de största arkeologiska upptäckterna i Kina på länge. Offergropar innehållande tusentals guld-, jade-, elfenbens- och bronsföremål har grävts fram. Dessa ovärderliga skatter vittnar om livet i Shu-rikets första huvudstad. Men hur gick det till när staden gick under? Vi följer forskarnas jakt på svar."
#13: Spännande.